Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Tranen bij vergunningenbeleid

Raadsvragen: Onrust en tranen bij vergunningenbeleid

(inzake oliebollenstaanplaats en exploitatievergunning Baekelandplein)

27 juni 2024

28 augustus 2024 Met antwoord van het college.

Geacht college,

Oliebollenstandplaats
De diepe onrust die er de laatste jaren bij meerdere ondernemers in Eindhoven is ontstaan heeft niet allen te maken met het digitale vergunningstelsel wat de gemeente Eindhoven vanaf 2022 bij uitgave van staanplaatsen is gaan hanteren. Dat is jammer omdat de gemeente hiermee toegeeft weinig tot niets van het ondernemerschap te (willen) begrijpen.

Na schriftelijke raadsvragen over een standplaats in het Winkelcentrum Woensel XL over een “Trouwe oliebollenbakker” van het CDA in 8/2023 heeft de LPF daarna over twee andere gevallen ook raadsvragen gesteld.

In de beantwoording van deze raadsvragen “Leren van Fouten” d.d. 21 september 2023 schrijft u dat “De Europese Dienstenrichtlijn voorschrijft dat er niet mag worden gestuurd op economische activiteit”. Maar tegelijkertijd lees ik, mag u bij de selectieprocedure wel rekening houden met zes overwegingen die betrekking hebben op deze vergunningverlening. Het zal u niet verbazen dat de Lijst Pim Fortuyn de mening is toegedaan dat van de zes uitzonderingen er zeker drie apart gebruikt kunnen worden om de vergunningen met goede redenen aan bestaande ondernemers te gunnen.

De “Trouwe oliebollenbakker” die na 45 jaar, met 2023 als een zeer bewogen jaar, zijn 50 jaar in het Winkelcentrum Woensel XL vol had willen maken, viste met dit “waardeloze nieuwe gemeentelijk systeem” weer achter het net. Inmiddels hebben zij met tranen in hun ogen het besluit genomen dan maar te stoppen. Dit heeft u onder meer in het ED van 21 juni kunnen lezen.

Exploitatievergunning Baekelandplein
Een ander geval, wat mij zaterdag 22 juni jl. bereikte gaat over een nieuw vergunningenbeleid op het Baekelandplein. De onderneming waar het over gaat, met drie panden in beheer is opgericht in 2013. Door het overlijden van haar partner is deze onderneming in 2020 zonder problemen op haar naam overgeschreven.

Een exploitatievergunning voor een seksinrichting op het Baekelandplein wordt verleend voor een periode van vijf jaar. Deze vergunning kan op aanvraag voor een periode van vijf jaar worden verlengd, aldus het college. In dit geval loopt deze vergunning tot midden 2025. Uiteraard zijn er op gezette tijden veiligheidscontroles van GGD, politie, brandweer  en de belastingdienst. Deze onderneming heeft daarbij nimmer een overtreding begaan. Ook niet in de vorm van gedwongen prostitutie en/of mensenhandel.   

En dan lezen wij verder in de brief die deze ondernemer van de gemeente Eindhoven heeft ontvangen: U mag een verlenging van drie jaar aanvragen. (!) (…) Na deze verlenging van drie jaar vervallen uw vergunningen. (…) Dit lijkt mij tegenstrijdig aan hetgeen u eerder in dezelfde brief heeft geschreven.

Bij de vergunning voor oliebollenstandplaatsen haalt u de Europese Dienstenrichtlijn aan. Bij het Baekelandplein beroept u zich op de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Dit brengt mij tot de volgende vragen.

  1. Is het college zich ervan bewust dat alle ondernemers, behalve hun zaak of bedrijf ook een thuisfront hebben waar ook dagelijks brood op de plank moet komen?

Oliebollenverkoop.

  1. Heeft het college in het geval van staanplaatsen de Europese Dienstenrichtlijn of de bestuursrechtspraak van de Raad van State als leidraad genomen? (Of heeft u de dikke duim gebruikt?)
  2. Waarom heeft u bij de oliebollenstaanplaats niet één of meer uitzonderingen van de zes overwegingen, die betrekking hebben op deze vergunningverlening gebruikt?
  3. Waarom gokt u als college met het uitgeven van staanplaatsen als het al vele jaren van beide kanten naar volle tevredenheid is gelopen? In het eerste jaar 2023 ging het al helemaal fout!

Vergunningsbeleid Baekelandplein

Het is bekend dat in de prostitutie ook zaken passeren die verboden zijn, zoals bv. vrouwenhandel en gedwongen prostitutie. Daar zijn dan ook terecht regelmatig controles voor. Tegelijkertijd weten wij dat het oudste beroep van de wereld een sociale behoefte vervult en in tegenstelling tot een benzinepompbediende nooit zal verdwijnen.    

  1. Bij een nieuwe onderneming of exploitant is het afwachten wat voor vlees u in de kuip hebt. Waarom speelt u niet op zeker om een onderneming die al jaren tot volle tevredenheid van beide partijen een exploitatievergunning heeft voor een seksinrichting op het Baekelandplein aan te houden?
  2. Waarom en waarvoor wijkt u op het Baekelandplein af van de verlenging van vijf jaar in uw brief aan de ondernemer, na drie jaar in dezelfde brief?
  3. Wat is het nut hiervan en waarom zijn na de drie jaar (!) alle vergunningen dan vervallen? De ondernemer mag daarna wel weer een nieuwe vergunning aanvragen. Moet deze ondernemer dan maar zolang een container voor de deur zetten om haar bedrijfsmiddelen in op te slaan?

Wij zien dat u verschil maakt tussen ambulante bedrijven en een vergunning voor een seksinrichting. In tegenstelling tot een seksinrichting in een beschermt gebied, kan een ambulant bedrijf verplaatst worden.

  1. Op de Leenderweg is al vele jaren een massagesalon gevestigd, die je ook kunt scharen onder schaarse vergunningen. Waarom vallen zij niet onder dit regiem wat u hanteert op het Baekelandplein?
  2. Dezelfde vraag als bij 7 geldt ook voor andere privéhuizen in de vijfde (wereld)stad van dit land.

Rudy Reker

https://www.lijstpimfortuyn-eindhoven.nl/raadsvragen-sp-1457560321/1377-leren-van-fouten  

https://www.ed.nl/eindhoven/meerhoven-en-woensel-raken-vaste-oliebollenbakker-kwijt-ondernemers-boos-en-in-tranen-dit-is-het-einde~abdb48a3/

https://www.ed.nl/opinie/oliebollen-verkopen-alsof-je-een-kaartje-voor-taylor-swift-wil-bemachtigen~a1d7b1dd/

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Is het college zich ervan bewust dat alle ondernemers, behalve hun zaak of bedrijf ook een thuisfront hebben waar ook dagelijks brood op de plank moet komen?

Heeft het college in het geval van staanplaatsen de Europese Dienstenrichtlijn of de bestuursrechtspraak van de Raad van State als leidraad genomen? (Of heeft u de dikke duim gebruikt?)

Zowel ten aanzien van de oliebollenstaanplaatsen als het Baekelandplein geldt hetzelfde juridische kader. Het Europese beginsel van het vrij verkeer van diensten en de Dienstenrichtlijn vormen de basis voor een aantal belangrijke uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State voor de Nederlandse implicatie hiervan.

In het juridische kader dat in de afgelopen jaren door de Nederlandse rechtspraak is ontwikkeld staat het gelijkheidsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel voorop. Deze rechtspraak heeft als consequentie dat gemeentebesturen voor elk gemeentelijk vergunningstelsel waarin de beschikbare vergunningen in aantal zijn beperkt, een verdelingsbeleid moeten voeren dat verzekert dat aan alle gegadigden gelijke kansen wordt geboden en dat de instrumentkeuzes die daarbij worden gemaakt evenredig zijn in verhouding tot het met deze schaarse vergunningen te dienen legitieme doel.

Bij het toewijzen van seizoenstandplaatsen voor oliebollen heeft het college gekozen voor een transparant systeem dat voldoet aan de eisen van non-discriminatie en gelijkebehandeling zoals voorgeschreven in bovenstaande richtlijn en jurisprudentie. Doormiddel van een schriftelijke aankondiging is kenbaar gemaakt dat er interesse getoond kan worden in deze seizoenstandplaatsen. Vervolgens is de exacte tijd en daggecommuniceerd waarop het inschrijvingssysteem zou openen. Dit systeem hanteert een 'wie het eerst komt, het eerst maalt' procedure: de eerste inschrijvers die tevens debetaling voldoen, krijgen de staanplaats toegewezen voor een periode van vijf jaar.Hiermee is een objectieve en transparante methode toegepast die recht doet aan degelijke kansen voor alle gegadigden.

2. Waarom heeft u bij de oliebollenstaanplaats niet één of meer uitzonderingen van de zes overwegingen, die betrekking hebben op deze vergunningverleninggebruikt?

Er is gekozen om bij de toewijzing van oliebollenstaanplaatsen maximale transparantie en gelijkheid te waarborgen in het proces. Door vast te houden aan een systeem zonder uitzonderingen, vermijden we subjectiviteit en mogelijke vooringenomenheid, waardoor alle belangstellenden gelijke kansen krijgen. Dit is in lijn met de eisen van de EuropeseDienstenrichtlijn en bevordert een eerlijk en transparant vergunningsproces.

3. Waarom gokt u als college met het uitgeven van staanplaatsen als het al vele jaren van beide kanten naar volle tevredenheid is gelopen? Het eerste jaar 2023 ginghet al helemaal fout!

Het college heeft besloten om met gebruik van een laagdrempelig verdeelsysteem te voldoen aan de hedendaagse eisen van transparantie en gelijke behandeling. Het eerstejaar, 2023, zijn er technische problemen ontstaan die hebben geleid tot meerdere boekingen op enkele locaties. Voor dit jaar zijn de noodzakelijke technische aanpassingen gedaan. Het resultaat is dat er ondernemers zijn die een seizoenstandplaats hebben kunnen bemachtigen die ze al jaren hebben maar ook dat er nieuwe ondernemers een toewijzing hebben gekregen.

4. Bij een nieuwe onderneming of exploitant is het afwachten wat voor vlees u in de kuip hebt. Waarom speelt u niet op zeker om een onderneming die al jaren tot volle tevredenheid van beide partijen een exploitatievergunning heeft voor een seksinrichting op het Baekelandplein aan te houden?

Op basis van de hierboven genoemde eisen die volgen uit Europese wet- en regelgeving en de daarop gebaseerde Nederlandse rechtspraak moeten alle geïnteresseerden gelijke kansen krijgen op een recht. Daarom is het niet toegestaan om schaarse vergunningen voor onbepaalde tijd te verlenen. Op het Baekelandplein zijn er maar een beperkt aantal vergunningen beschikbaar. We spreken hier van fysieke schaarste. Nieuwe partijen moeten ook de mogelijkheid worden geboden om mee te dingen naar het schaarse recht.

5. Waarom en waarvoor wijkt u op het Baekelandplein af van de verlenging van vijf jaar in uw brief aan de ondernemer, na drie jaar in dezelfde brief?

De genoemde 3 jaar betreft een zogenaamde overgangsperiode. De vergunningen die al verleend waren t.t.v het kracht worden van het beleid hebben een geldigheidsduur van vijf jaar vanaf de oorspronkelijke verleningsdatum. Op aanvraag kan deze vergunning nog eens voor een periode van drie jaar worden verlengd. Vergunningen die na het van kracht worden van beleid zijn verleend, worden op grond van artikel 3.2.1. lid 5 APV Eindhoven verleend voor een periode van vijf jaar. Ook deze vergunningen kunnen eenmalig voor een periode van vijf jaar worden verlengd.De zittende exploitanten die onder de overgangsperiode (plus 3 jaar) vallen zijn al gedurende langere tijd (meerdere soms zelfs tientallen jaren) in het bezit van de schaarse vergunningen op het Baekelandplein.

6. Wat is het nut hiervan en waarom zijn na de drie jaar (!) alle vergunningen dan vervallen? De ondernemer mag daarna wel weer een nieuwe vergunning aanvragen. Moet deze ondernemer dan maar zolang een container voor de deur zetten om haar bedrijfsmiddelen in op te slaan?

Zie vwb de nuancering van de looptijd van de vergunning het antwoord op vraag 5.

De looptijd van een vergunning op het Baekelandplein wordt in de toekomst aldus maximaal 10 jaar. Dit is het kader van de in de rechtspraak geformuleerde eisen een zogenaamde ‘passende termijn’. Van belang is hierbij namelijk dat " de geldigheidsduur van de vergunning zodanig wordt vastgesteld dat de vrije mededinging niet in grotere mate wordt belemmerd of beperkt dan nodig is met het oog op de afschrijving van de investeringen en een billijke vergoeding van het geïnvesteerde kapitaal.

"De Afdeling bestuursrechtspraak leidt hieruit af dat "bij het bepalen van een passende beperkte duur van een beleidsmatig schaarse vergunning de terugverdientijd van noodzakelijke investeringen als factor moet worden meegenomen.".

7. Op de Leenderweg is al vele jaren een massagesalon gevestigd, die je ook kunt scharen onder schaarse vergunningen. Waarom vallen zij niet onder dit regime, wat u hanteert op het Baekelandplein?

De massagesalon op de Leenderweg is een vergunde seksinrichting. Dit is een andere vorm van prostitutie dan de raamprostitutie op het Baekelandplein. Momenteel wordt het beleid voor de gehele branche (sekswerk) herontwikkeld. Wanneer blijkt dat er ook een verdelingssystematiek moet komen voor deze vorm van seksinrichtingen, dan wordt dit daarin meegenomen.

8. Dezelfde vraag als bij 7 geldt ook voor andere privéhuizen in de vijfde (wereld)stad van dit land.

Zie antwoord bij vraag 7.

Eindhoven, 27 juni 2024

(Antwoord ontvangen i.v.m. het reces 28 augustus 2024)