Raads- en commissievergaderingen, Begroting 2023
- Raadsvergadering 'Begroting 2023'
- Commissievergadering(en) 1 november 2022
- Groot Eindhoven, Begroting: plannen voor 2023
Raadsvergadering Vaststellen Begroting 2023
8 november 2022
Voorzitter, dank je wel,
Bij het begin van de vorige coalitieperiode, dat was in 2018, zat Eindhoven in een financieel dal, dat al enkele jaren op rij steeds dieper was geworden. De toenmalige coalitie heeft met medewerking van de gemeenteraad, waar mijn fractie, de Lijst Pim Fortuyn deel van uitmaakte, de neerwaartse spiraal kunnen ombuigen naar een gezond eigen vermogen. Dat ombuigen ging niet altijd zonder pijn, maar het huidige college kon bij haar start, eerder dit jaar, geen betere uitgangspositie wensen.
Voorzitter,
Vandaag ligt de Begroting 2023 voor ons, die wij als raad mogen beoordelen. Een sluitende begroting van meer dan 1,2 miljard euro. Deze begroting is een financiële vertaling, van de ambities van dit college. En deze ambitie liggen hoog, waarbij op voorhand kan worden gezegd, dat lang niet alle ambities, door bureaucratische geneuzel, onhaalbare idealistische doelstellingen en de uitspraak vorige week van de Hoge Raad, waargemaakt zullen en kunnen worden. En alleen in bouwplannen kun je niet wonen.
Voorzitter,
Zo zijn wij als LPF het wel eens met het reduceren van de CO₂, het aanpakken van lucht-vervuilende bedrijven zoals de Asfaltcentrale op de Hurk en de verduurzaming van woningen. Maar wij blijven graag realistische en met beide voeten op de grond staan. Absoluut oneens zijn wij het met uw, in onze ogen onrechtvaardige aanpak van de mobiliteit. Dat is dromen met open ogen.
In het hoofdstuk Focus 2023 wilt u maatregelen uitwerken voor invoering van een nul-emissiezone voor vrachtauto’s bestelauto’s en autobussen in 2025. Dat is erg snel, te snel als u het mij vraagt. Geef ondernemers de tijd om bij te blijven. Anders vallen er slachtoffers. Haastige spoed is zelden goed.
Om in 2030 binnen de Ring een nul-emissiezone in te stellen waar niet meer gereden mag worden op benzine, diesel of gas, zal funest uitpakken voor alle bedrijven en het MKB binnen de Ring. Ook alle bewoners binnen de Ring worden hierdoor ernstig gedupeerd. Electrische voertuigen zijn kostbaar, voor velen zelfs onbetaalbaar. Dat is waarom de meeste elektrische auto’s, nu door het bedrijfsleven, veelal via leaseconstructies op de weg zijn gezet.
De LPF ziet nog niet gebeuren dat alle particulieren, binnen de Ring hun Heilige Koe die op fossiele brandstoffen loopt, kunnen vervangen door een elektrische koe.
Het openbaar vervoer, de deelauto, de scooters, fietsen en steps en misschien nog skeelers is voor de meeste mensen geen goed alternatief. En toch is voor velen van hen de auto onmisbaar.
Voorzitter,
Als u denkt dat elektrische auto’s minder milieubelastend zijn, dus vanaf de winning van bepaalde grondstoffen, de productie, het rijden en het veelvuldig bijladen van de accu, tot en met het recyclen van alle componenten heeft u het goed mis. En als u goed nadenkt weet u dat zelf ook voorzitter.
De doelstelling van Eindhoven, als centrumgemeente van de Metropoolregio en Brainport moet gericht zijn op een echte oplossing. Een toekomst-bestendige energievoorziening voor alles waar energie voor nodig is, missen wij in de paragraaf economie. Dan hebben wij ook geen Gronings en Russisch gas meer nodig. Het nadenken over de mogelijkheden van een kerncentrale met Thorium als brandstof moet u niet wegstoppen, maar luid en duidelijk bespreekbaar maken. Ja voorzitter, zowel in de Provincie, Den Haag en Brussel. Goede bestuurders moeten verder vooruit kijken dan één coalitieperiode.
Dan spreek ik vandaag nogmaals mijn zorgen uit over het gebrek, ja ook het toekomstig gebrek aan openbare parkeerplaatsen in de binnenstad, waar in totaal minimaal zo’n 8.000 woningen worden bijgebouwd.
Tot slot voorzitter is er een amendement van de LPF, die samen met FVD, VVD en 50PLUS wordt ingediend om de Hondenbelasting vanaf 2023 in zijn geheel af te schaffen en dit te dekken uit de septembercirculaire gemeentefonds 2022.
Dank u wel.
Raadszaal 16.00 – 18.00
(0) Bestuur en Ondersteuning (1) Veiligheid & paragrafen (3a) lokale heffingen (3b) weerstandsvermogen en risicobeheersing (3d) financiering (3f) verbonden partijen (3h) toelichting financiële begroting
Voorzitter, dank u wel,
BESTUUR
Met de oorlog in de Oekraïne hoeft het geen betoog, dat veiligheid één van de belangrijkste onderwerpen is, in het leven van onze inwoners. Maar om dichter bij huis te blijven, ook in onze stad moeten we blijven opletten, dat maatschappelijke onrust door problematisch en gewelddadig gedrag, dat vanuit een ideologie en radicaliseringsproblematiek wordt aangestuurd niet ontspoort. Dus niet wegkijken als zich dat voordoet, zoals eerder bij de massale vechtpartij op zondag 26 mei 2019 bij de Al Fourqaan moskee! Want de daders van toen, waarvan vele herkenbaar in beeld gingen ten onrechte allemaal vrijuit.
Lees meer: Begroting 2023
Jaarrekening 2021
12 juli 2022
Dank u wel,
De Lijst Pim Fortuyn fractie voorzitter, is tevreden over het financiële resultaat van de Jaarrekening 2021. Het college stond bij haar aantreden in 2018 voor een grote uitdaging. Eindhoven had destijds een tekort van honderden miljoenen euro’s. Na 4 jaar bestuur, eind 2021 is het voordelig saldo ruim 30 miljoen euro.
Voorzitter,
Gemeenten hoeven geen winst te maken – zij hebben immers een zorgtaak, waar de begroting op is afgestemd. Nu is er toch wat gedoe ontstaan, omdat er 30 miljoen euro niet is uitgegeven, waarvan 14.8 miljoen in het Sociaal Domein.
De vraag die je hierbij kunt stellen is of deze 14.8 miljoen, de zorg daadwerkelijk beter had gemaakt?
Of is de oorzaak van dit overschot te zoeken in de bureaucratie van het gehele gemeentelijk apparaat? En wellicht wat meer bureaucratie in het Sociaal Domein?
Wij als LPF, en onze ervaring over 16 jaar in de gemeenteraad te laten meewegen, denken dan het laatste. De bureaucratie.
Lees meer: Jaarrekening 2021 Juli 2012