Soms krijg je iets waar je niet om hebt gevraagd. Zo heeft niemand gevraagd en vooraf heeft er ook niemand rekening mee gehouden dat er een wereldwijde coronapandemie zou uitbreken, die de wereld danig op zijn kop heeft gezet. Bestuurlijk was er “all hands on deck”. Dus ook in onze gemeente. En als de handen uit de zakken gaan, kost het geld, veel geld.
Hoewel wij denken en ook hopen, mogen wij verwachten, dat mede door de massale vaccinatieactie het ergste van deze pandemie wel voorbij zal zijn. Maar ik zeg altijd, zeg nooit-nooit. Geleerd van de ervaringen van vorig jaar moeten we bestuurlijk klaar zijn om snel in te kunnen grijpen, indien dat nodig blijkt te zijn. Elke seconde telt, is ook hier van toepassing.
Lees meer: Coronadebat
Amendement Lichthoven fase 1 en fase 2.
Eindhoven, 22 juni 2021
De ondergetekende, lid van de raad van de gemeente Eindhoven, heeft de eer het volgende amendement aan te bieden.
Gezien de Raadsvoorstellen tot gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Lichthoven fase 1, nummer 21.20.453, respectievelijk Lichthoven fase 2, nummer 21.20.454
Gehoord de ter zake gevoerde discussie in de raadsvergadering van 22 juni 2021.
Spreektekst commissievergaderingen 15 juni 2021
Uitverkoopregeling woonboten en De Hurk-Croy
Raadsvoorstel Procesvoorstel uitkoopregeling woonboten De Hurk
Raadsvoorstel tot gewijzigde vaststelling bestemmingsplan II bedrijventerrein De Hurk-Croy (reparatieplan)
Spreektekst Mari Nijs
Voorzitter, dank u wel,
Daar zitten we weer, voor de zoveelste keer in 10 jaar tijd. Zelfs dit jaar al voor de 3e keer, zowel in maart als in april, en dan nu nogmaals.
Je zult er zelf maar wonen, en dan zo behandeld te worden. Wij vanuit de LPF-fractie begrijpen dan ook voor 300% de frustratie van deze bewoners. En dan ligt nu voor ons dit raadsvoorstel om in te stemmen met een gewijzigd bestemmingsplan, alsmede ons oordeel te geven over het procesvoorstel voor een uitkoopregeling. We kunnen daar kort en krachtig over zijn: Met het gewijzigd bestemmingsplan gaan wij niet instemmen, zolang er geen duidelijkheid is over het procesvoorstel voor de uitkoopregeling.
Lees meer: Spreektekst 15 juni 2021
Waar willen wij met onze stad naar toe?
Jammer dat deze schets een verkeerd beeld geeft van de situatie zoals deze wordt. De weg gaat van 4-baans naar 2-baans en voor grote bomen is dan geen plaats.
De mijmeringen van onze fractievoorzitter Rudy Reker.
Meer dan tien jaar geleden heeft de Lijst Pim Fortuyn meerdere keren gepleit voor een lange (!) termijnvisie voor onze stad. Een visie waar inwoners van deze stad over twee- driehonderd jaar nog bewondering voor onze visie en profijt van hebben. Er werd destijds op verzoek van de LPF een commissie in het leven geroepen, die twee of drie keer bijeen is geweest onder voorzitterschap van een raadslid en dat was het dan. Er werd niet verder gekeken dan 2030. Maar toen, en nu amper twintig jaar later, zien wij wederom dat twee decennia bij een ontwikkeling van de stad als een korte termijn gezien mag worden. Alle nieuwe colleges willen tijdens hun vierjarige periode hun stempel op de stad drukken. Dat is te kort om een visie te verwezenlijken. Het doet de LPF-fractie nog steeds pijn als we zien dat er te veel recht-toe-recht-aan panden en pleinen in onze stad zijn en ook verpauperde delen van de stad die de uitstraling van Eindhoven als Metropoolstad geweld aan doen.
Lees meer: Waar willen wij met onze stad naar toe?
Raadsvragen: Intercity Eindhoven-Aken
Raadsvragen met antwoord van hetr college.
Eindhoven, 11 juni 2021
Geacht college,
Decennialang is het de wens van het Eindhovens college, maar ook van ondernemersvereniging VNO-NCW Zuid-Nederland om via het spoor een snelle intercity verbinding te hebben met Aken. Zaterdag 5 juni jl. konden wij in het ED lezen dat Eindhoven dat voorlopig kan vergeten omdat Eindhoven Centraal er geen nieuwe treinverbinding bij kan hebben. Daarvoor moet het aantal sporen op het station worden uitgebreid.
Met name het gebrek aan ruimte op het Eindhovens station is een sta-in-de-weg voor deze verbinding met Duitsland, zo heeft staatssecretaris Sientje van Veldhoven dit aan de Tweede Kamer laten weten. Toch heeft de staatsecretaris al 50 miljoen toegezegd voor de verbreding van het spoor. Maar hoe gaat het college dit dan oplossen?
Lees meer: Raadsvragen: Intercity Eindhoven-Aken
Digitale Stad Eindhoven
Digitale Stad Eindhoven
4 juni 2006
Wethouder & Raad: Dubbele pet is geen probleem
Soms is het jammer dat democratische beslissingen te vroeg na carnaval vallen. Bij de eerstvolgende optocht zal misschien een enkeling nog in zijn eentje een verwijzing maken naar de weloverwogen beslissing. Ik zal het niet zijn, maar ik zal een kleine glimlach niet kunnen onderdrukken als ik hem of haar zie lopen. Sandwichbord over de schouder en een hobbelpaard op wieltjes aan een touwke achter zich aan getrokken. Op het hoofd twee petjes, let wel: op het hoofd van het paard.
Laocoön
De tekst op de borden aan voor- en achterkant zal iets te maken hebben met een ander paard. Want met de beslissing om
Winy Maas voort te laten gaan met twee petten op roept een beeld op dat voorafging aan de val van Troje. Nu wil ik Mary Ann Schreurs niet vergelijken met Laocoön, de Trojaanse priester die het Griekse gevaar voor de stad goed inschatte. Maar wat lijkt het allemaal toch weer verdomd veel op elkaar. Ook nu is er iemand die om begrijpelijke redenen, belangenverstrengeling, aandringt op een veiliger keuze. En opnieuw wordt wat goed is voor een samenleving weggewuifd. ‘We’ zijn immers onoverwinnelijk en noemen dat ‘prudent’.
Lees meer: Dubbele pet en hoogbouw