Besluitvorming Ontwikkelingsvisie Stadshart Woensel
Raadsvoorstel Ontwikkelingsvisie Stadshart Woensel
Betoog Rudy Reker
4 april 2023 Raadsvergadering
Voorzitter, dank u wel,
Ik wil mevrouw Hofman van het CDA complimenteren met deze uitstekende motie. Daarom dienen wij deze dan ook graag mee in.
Ja voorzitter, Woensel XL heeft met spoed een grondige opknapbeurt nodig om het winkelcentrum uit het slob te halen en weer aantrekkelijk te maken voor het winkelende publiek. En ja, tegelijkertijd worden er in het centrum 2.500 woningen bijgebouwd. Woningen die Eindhoven hard nodig heeft. Maar dat komt later aan de orde.
De verkeerssituatie en circulatie waar deze motie over gaat kwam eerder ook ter sprake, maar dat kwam tijdens de infoavond in de Queen Bee, 2 weken geleden en in de meningsvorming van vorige week niet duidelijk uit de verf.
Maar de wethouder vertelde eerder wél in haar bijdrage, dat dit de enige structuur, jawel "de enige structuur is die wordt meegenomen in verdere uitwerkingen van deze ontwikkelingsvisie". Ikzelf vond dat geen passende opmerking naar de raad.
Gisteren pas, (!) mochten wij de digitale versie van de voorgestelde infrastructuur ontvangen. En bij bestudering van de verschillende situaties dacht ik:
'Je moet als college de huidige ondernemers in het winkelcentrum Woensel, Eindhovense burgers en iedereen die met de auto voorheen in het winkelcentrum kwam, of gebruik maken van de Genovevalaan, Roosenveltlaan, Bisschop Bekkerslaan en de Winston Churchilllaan, wel heel erg haten om dit verkeerscirculatieplan serieus aan deze raad voor te leggen.'
Lees meer: Ontwikkelingsvisie Stadshart Woensel
Raadsvoorstel Startnotitie masterplan mobiliteit
Betoog Rudy Reker
21 maart 2023
Voorzitter, dank u wel,
Wij als Lijst Pim Fortuyn hebben dit masterplan mobiliteit goed gelezen. En het eerste wat bij ons opkwam was de gedachte; ‘Dit college slaat op het gebied van mobiliteit helemaal door naar de verkeerde kant.’ Wij kunnen het eens zijn met de gedachte dat doorgaand verkeer niet persé door het centrum naar de andere kant van de stad hoeft te rijden. Dat zou over de Ring mogelijk moeten zijn. Maar is het dat ook?
Voorzitter, het antwoord hierop is een grote NEE! Al jaren niet meer. Met name in de spits, die steeds vroeger begint en later eindigt is de Ring niet berekend op het aantal huidige voertuigen. Met als gevolg dat de toevoerwegen naar de Ring, bv. de John F Kennedylaan vol staat met auto’s die linksaf richting Stratum willen rijden. Met als gevolg dat er dagelijks nogal een aantal verkeerszonden worden gemaakt om deze file te ontwijken.
Lees meer: Startnotitie masterplan mobiliteit
Zienswijze Knoop XL
19 maart 2023
Raadsvragen: Zienswijze Knoop XL
Met antwoord van het college.
Inmiddels zijn er een aantal informatiebijeenkomsten geweest van de Raadscommissie Knoop XL. Als lid van deze raadscommissie hebben wij deze bijeenkomsten bijgewoond.
Het is bekend dat door meerdere oorzaken de woningnood, ook in deze regio gigantische vormen heeft aangenomen. Daar komt bij dat door regelgeving en andere obstakels niet zomaar gebouwd kan worden. Voorts zal de infrastructuur rondom dit gebied door het voorziene bouwvolume een andere invulling krijgen. Het gehele gebied Knoop XL zal een nieuw stadshart moeten worden, aldus het college. Nu is dit vlugger gezegd dan gedaan. Een reden temeer om vooraf goed na te denken wat we gaan doen. Want je bouwt toch minimaal voor de komende 100 jaar.
Vooropgesteld kunnen we concluderen dat de locaties aan beide zijden van het spoor, district-E en Fellenoord uitnodigen om snel bebouwd te worden. Ca. 9.000 wooneenheden moeten er verrijzen en in de plint worden publieke voorzieningen ingecalculeerd. Dit getal van 9.000 lonkt. Dan is er de vraag hoe we gaan bouwen en voor wie gaan we bouwen. Om het genoemde aantal wooneenheden in dit gebied te kunnen bouwen moet je de hoogte in. Dat moge duidelijk zijn.
Lees meer: Raadsvragen Knoop XL
Woekerprijzen
Raadsvragen: Woekerprijzen in Eindhovense taxiwereld
Met antwoord van het college
Geachte college,
Vandaag bereikte mij wederom het bericht dat het met de taxi naar huis gaan na een avondje stappen in Eindhoven wel erg kostbaar is geworden. Ook omrijden met een werkende taximeter is een bekende truc om de ritprijs op te drijven.
Betaalde men voorheen met een lopende taximeter, afhankelijk van het verkeer ca. 18 á 20 euro. Tegenwoordig blijft de meter uit en worden vooraf al bedragen gevraagd van ca. 50 á 60 euro. Niet akkoord gaan is gewoon weer uitstappen.
U begrijpt dat bezoekers van het Stratumseind, die diep in de nacht een taxi willen nemen om naar huis te gaan de nodige glaasjes hebben genuttigd. U als college begrijpt waarschijnlijk ook deze werkwijze van vooraf woekerprijzen vragen conflicten in de hand werkt, met handgemeen tot gevolg. Dat is iets dat wij willen voorkomen.
Vertrouwensbreuk?
Raadsvragen: Vertrouwensbreuk?
Met antwoord van het college.
7 februari 2023
Geachte college,
De gemeenteraad moet erop kunnen vertrouwen dat antwoorden op raadsvragen eerlijk door het college worden beantwoord. Het college praat ook altijd met één mond, wordt ons door hetzelfde college voorgehouden. Helaas blijkt uit een WOB-verzoek van
GeenStijl over posters met de namen van Erik en Annemarie / Omar en Samira, dat de goede bedoelingen van het Eindhovens college om met één mond te spreken de prullenbak in kunnen. In dit geval gaat het over de beantwoording van raadsvragen van de LPF over de
“Polariserende uitdrukkingen” tegen woondiscriminatie op 4 januari jl.
Bekend is dat een inschattingsfout toegeven aan de gemeenteraad pijn doet. Maar het antwoord op vraag 2 van de LPF:
Vindt u deze tekst achteraf bezien wel zo verstandig? beantwoordt u volmondig met een JA!
“Ja, we staan achter de inhoud en de boodschap van deze landelijke campagne”.
Lees meer: Raadsvragen: Vertrouwensbreuk?
Kaders voor samenspraak
Raadsvoorstel Kaders voor samenspraak omgevingsvisie 2.0
31 januari 2023
Dank u wel,
In het kader van de Omgevingswet is vereist dat er een Omgevingsvisie wordt opgesteld: een integrale visie die de hoofdrichting van de ruimtelijke ontwikkeling van Eindhoven voor de lange termijn bepaalt.
Voorzitter, dit zijn niet mijn woorden, zo begint de toelichting bij dit document. En de Omgevingswet is een WET waartoe ook onze gemeente door de landelijke overheid wordt verplicht.
Voorzitter,
En als er één partij blij is met een langetermijnvisie is het de Lijst Pim Fortuyn wel. Daar zouden wij geen wet voor nodig gehad moeten hebben. Maar dan moet deze visie niet verzanden in een Tunnelvisie. Te lang heeft Eindhoven zich te bescheiden opgesteld, veel te bescheiden als het gaat om grote projecten. Eindhoven heeft zich hiermee zichtbaar te kort gedaan.
Lees meer: Kaders voor samenspraak