Kaders voor samenspraak
Raadsvoorstel Kaders voor samenspraak omgevingsvisie 2.0
31 januari 2023
Dank u wel,
In het kader van de Omgevingswet is vereist dat er een Omgevingsvisie wordt opgesteld: een integrale visie die de hoofdrichting van de ruimtelijke ontwikkeling van Eindhoven voor de lange termijn bepaalt.
Voorzitter, dit zijn niet mijn woorden, zo begint de toelichting bij dit document. En de Omgevingswet is een WET waartoe ook onze gemeente door de landelijke overheid wordt verplicht.
Voorzitter,
En als er één partij blij is met een langetermijnvisie is het de Lijst Pim Fortuyn wel. Daar zouden wij geen wet voor nodig gehad moeten hebben. Maar dan moet deze visie niet verzanden in een Tunnelvisie. Te lang heeft Eindhoven zich te bescheiden opgesteld, veel te bescheiden als het gaat om grote projecten. Eindhoven heeft zich hiermee zichtbaar te kort gedaan.
Denk alleen maar aan de extra randweg via de Oostelijke kant van Eindhoven. Die hebben wij gewoon laten liggen. Maar ook de ontsluiting via de RING waar straks al het verkeer zich een weg moet zien te vinden, had eerder al een upgrade nodig gehad. De spoorlijn vanaf Woensel tot voorbij Tongelre had al lang onder het maaiveld had moeten liggen en niet te vergeten een verdiepte Vestdijk was een kans voor open doel, die Eindhoven ook links heeft laten liggen.
Zeker omdat de binnenstad al nu snel nog auto-onvriendelijker wordt gemaakt. De illusie dat veel mensen de auto wegdoen en met het dure Openbaar Vervoer of deelauto gaan is een droom, die niet uit zal komen.
Voorzitter,
De Quickscan Participatie zoals op de website staat is natuurlijk fantastisch als het in de praktijk net zo soepel verloopt, als dat hier in theorie wordt geschreven en verteld. Maar ook hier, zal de praktijk weerbarstiger blijken te zijn. En u als gemeente zal daar op voorbereid moeten zijn.
Dank u wel
Raadsvoorstel Ontwikkelkader Kastelenplein
Voorzitter, dank u wel,
Toen het wijkwinkelcentrum op het Kastelenplein in 1978 werd geopend was het een parel van Gestel. Maar de tijd gaat snel en het verval op en rond dit centrum ook. Ondertussen draait de wereld door en heeft Eindhoven, door de explosieve groei van de bevolking een schrikbarend tekort aan betaalbare woningen. Een upgrade voor dit eiland wat is ingesloten door drukke ontsluitingswegen en de wijk Hanevoet en Genderbeemd is geen overbodige luxe. Dus dat daar ook woningen worden bijgebouwd is een logische reactie op de huidige situatie.
Voorzitter,
Toch heb ik enkele punten van aandacht. Op de eerste plaats:
- Zorg, zowel voor de nieuwe bewoners als voor de bezoekers van het Winkelcentrum, dat er voldoende parkeerplaatsen voor auto’s overblijven. Want met de bevolkingsgroei stijgt ook het aantal auto’s. Misschien niet een op een, maar toch zal ook Eindhoven de groei daarvan niet tegen kunnen houden.
- Misschien moet u het Eindhovens Dagblad van gisteren (30/01) er nog even bij pakken voorzitter waar een mooi artikel instaat over een vernuftige autolift onder de Bunkertoren. Wellicht een idee voor meerdere ruimtebeperkende parkeerplaatsen bij nieuwbouwprojecten.
- Of neem een voorbeeld aan de ondergrondse parkeerplaats op de Ouverture in de wijk Blixembosch.
- Verder zou het meerdere stappen naar achter zijn als u de fiets- en voetgangerstunnels zou opheffen. Dus niet doen, maar deze onderdoorgangen wel toegankelijker en veiliger maken. Om het Winkelcentrum, ook voor de wijken Hanevoet en Genderbeemd bereikbaar te houden.
- En niet onbelangrijk, om bezwaarschriften en rechtszaken te voorkomen, praat tijdig met de omgeving en doe het samen.
Dank u wel.