Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

  


Tom van den Boomen
Commissielid

     Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Raadsvoorstel Startnotitie masterplan mobiliteit

Betoog Rudy Reker

21 maart 2023


Voorzitter, dank u wel,


Wij als Lijst Pim Fortuyn hebben dit masterplan mobiliteit goed gelezen. En het eerste wat bij ons opkwam was de gedachte; ‘Dit college slaat op het gebied van mobiliteit helemaal door naar de verkeerde kant.’ Wij kunnen het eens zijn met de gedachte dat doorgaand verkeer niet persé door het centrum naar de andere kant van de stad hoeft te rijden. Dat zou over de Ring mogelijk moeten zijn. Maar is het dat ook?


Voorzitter, het antwoord hierop is een grote NEE! Al jaren niet meer. Met name in de spits, die steeds vroeger begint en later eindigt is de Ring niet berekend op het aantal huidige voertuigen. Met als gevolg dat de toevoerwegen naar de Ring, bv. de John F Kennedylaan vol staat met auto’s die linksaf richting Stratum willen rijden. Met als gevolg dat er dagelijks nogal een aantal verkeerszonden worden gemaakt om deze file te ontwijken.

Voorzitter,
Dromen komen zelden of nooit uit. En uw droom dat er fiks gesneden kan worden in het aantal auto’s en parkeerplaatsen is zo’n droom die nooit zal uit komen. Meer inwoners betekent domweg meer vervoer, waarvan veel met de eigen auto. Inderdaad niet een op een. Jammer dat raadsvragen van de LPF en het OAE die zondag al zijn ingestuurd, nog niet met de raadsleden zijn gedeeld. Daar zijn wij uitgebreid met onze zienswijze op ingegaan.


Voorzitter,
Deze regio en Eindhoven is booming, met als gevolg dat er door meerdere oorzaken een gigantische woningnood is ontstaan. Wat het college van deze stad nu probeert te doen is bouwen, bouwen, bouwen. Alleen woningen bouwen en in de plinten van deze torens kleine openbare voorzieningen of kleine winkeltjes. Echter houdt men geen rekening met de behoefte van diegene die in de nieuwbouw-torens op bijvoorbeeld de Fellenoord komen wonen. Parkeerplaatsen zijn daar niet nodig, ook niet voor de bezoekers van deze kleine bedrijfjes, want het trein- en busstation zijn op loopafstand, horen wij het college zeggen. En anders staan er wel ergens scooters of een fiets.


Wat moeten nieuwe bewoners van deze woontoren die vanwege hun werk wél een auto nodig hebben? Gaan parkeren buiten de Ring? Of een duur abonnement in een openbare parkeergarage? Of een deelauto? Wat gebeurt er in de markt als auto’s weer goedkoper worden omdat deze op Waterstof gaan rijden. Komen er dan weer meer particuliere auto’s op de weg? Maar om in de binnenstad dan weer parkeerplaatsen aan te leggen ontbreekt de ruimte. 

 
Voorzitter,
We mogen ervan uitgaan dat er wordt gebouwd voor de komende 100 jaar en langer. Als u alleen maar woningen bouwt zonder of in elk geval veel te weinig openbare parkeergelegenheden, komt u van een koude kermis thuis.


In de bijeenkomsten, die met de raadswerkgroep Knoop XL zijn gehouden is het tot nu toe gegaan over de zakelijke verantwoordelijkheden tussen de gemeente en de provincie. Dat is een BV constructie geworden. Prima, dat was ook mijn idee. Daarbij heeft de LPF altijd gezegd dat bij wij bij deelprojecten op het tekort van parkeerplaatsen zullen terugkomen. Een eigen auto geeft vrijheid, veel vrijheid en de vraag is of toekomstige bewoners van de Fellenoord hun Heilige Koe van de hand doen als zij daar komen wonen. Volgens de LPF is het antwoord dan NEE!


Dank u wel.