Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Raadsvoorstel Kaders voor participatie concept gebiedsvisie ontwikkelas zuidwest
Groots Gestel

Betoog Rudy Reker en technische vragen met antwoorden van het college

15 oktober 2024

Voorzitter, dank u wel,

Bij de vaststelling van deze Gebiedsvisie Groots Gestel, maken wij ons als LPF nogal wat zorgen. Zorgen die betrekking hebben op de leefbaarheid, mobiliteit, bereikbaarheid en het parkeerbeleid in wijken en buurten van héél Gestel.

Als Eindhoven, wil het college tot 2040, dat is al over 15 jaar, in totaal 40.000 woningen bijbouwen. Alleen al langs de HOV4-as, van het Centraal Station tot het bedrijventerrein De Run in Veldhoven heeft u 3.500 tot 6.000 nieuw te bouwen woningen in gedachten. De vraag die wij ons stellen is: Wat moet daar allemaal voor wijken? Anders gezegd, wat moet er allemaal voor gesloopt worden om deze opgave waar te maken. Gezien de ruime marge in deze 2 getalen, vermoed ik dat u dat zelf ook nog niet weet.

Voorzitter,

Blijft er voldoende parkeergelegenheid over, zodat de huidige bewoners hun auto kunnen behouden en voor- of op loopafstand van hun woning kunnen parkeren? Of moeten zij met zijn allen te voet, of overstappen naar het OV? En zijn de winkels en andere secondaire voorzieningen in Gestel in staat, om de verdubbeling van het aantal nieuwe bewoners op te vangen. En zijn deze nieuwe voorzieningen voor  wijkbewoners, dan ook nog goed bereikbaar?

In de presentatie van vorige week werden deze punten wel zijdelings aangehaald, maar om dat op korte termijn uit te voeren is een heel andere zaak. Veel problemen spelen namelijk ook landelijk. Nu al kunnen mensen in onze stad, bijvoorbeeld al geen huisarts vinden. En wensdromen voorzitter, komen zelden of nooit uit!

Voorzitter,

Van collega’s uit de Kempen hoorden en lazen wij, dat ook zij niet staan te juichen on deze “ontwrichtende schaalsprong” zoals dat gisteren in het ED werd opgeschreven.

Maar Eersel is niet de enige gemeente waar raadsleden protesteren. Best en Oirschot, maar ook Heeze en Leende willen samen fuseren om sterker te staan tegenover hun grote boze broer Eindhoven.

Nuenen haakte daarom eerder al af. Terwijl in de meeste regiogemeenten afzonderlijk, al méér bouwgrond ter beschikking is dan in onze stad Eindhoven.

Voorzitter,

Wat ik zie aankomen is dat er meerdere raadsleden uit de Metropool-gemeenten, hun eigen gemeente met hand en tand zullen verdedigen, en zich tegen de massale woningopgaven en de aangepaste infrastructuur zullen verzetten.

Ik zeg niets nieuws als ik beweer dat met 21 gemeenten in de Metropoolregio de macht te veel is versnipperd, als we deze opgave serieus willen waarmaken.

Tot slot voorzitter,

Het hoofdkantoor van ASML ligt op Veldhovens grondgebied. De grote noodzakelijke uitbreiding van 20.000 Fte komt op het BIC, dus Eindhovens grondgebied. Als wij als Metropoolgemeenten, allemaal dezelfde kant op willen, of in dit geval moeten, zal het Kabinet, langs het véle geld, ook andere broodnodige bestuurlijke maatregelen moeten nemen.

En dat in het belang van niet alleen Eindhoven, maar van heel Nederland.

Dank

De LPF is niet te spreken over dit raadsvoorstel omdat de te grofmazig is. Er wordt geen rekening gehouden met de huidige bewoners in Gestel. Vele zullen bijvoorbeeld afstand moeten nemen van hun auto, omdat zij nadien geen parkeergelgenheid meer kunnen vinden. Anderzijds weten wij dat de LPF dit voorstel niet kan tegenhouden of aanpassen, omdat alle andere partijen, met nog één uitzondering (FVD) hier voor zullen stemmen.

 Technische vragen

februari 2024

Naar aanleiding van een gisteren gehouden inspraakmogelijkheid (6 februari 2024), vooraf de behandeling van dit onderwerp, werden er door een inspreker meerdere vragen gesteld waar wij als LPF fractie graag antwoord op willen hebben.

- Kan de raad later in het proces nog invloed uitoefenen op de uitgangspunten, en zo ja, op welke wijze komt dit terug naar de raad?

Ja, de definitieve gebiedsvisie wordt ter besluitvorming voorgelegd bij de gemeenteraad.

Deelnemers aan de Participatie.

Belangengroepen kunnen °meedenken°, wie zijn die belangengroepen? (In het lijstje ontbreekt bijvoorbeeld de Stichting Wederopbouw Erfgoed Eindhoven?)

In de aanpak voor participatie-activiteiten vindt altijd een stakeholderanalyse plaats om de lijst belanghebbenden zo volledig mogelijk te maken. Stichting Wederopbouw Erfgoed
Eindhoven staat ook op deze lijst, net als Trefpunt groen, stichting centrum Fortitudo, Oogvereniging Noord Brabant, fietsersbond Eindhoven, van Abbestichting, Stichting Beter
Eindhoven en Eindhoven XL. In de technische presentatie hebben we een aantal voorbeelden van belangengroepen genoemd. Daarnaast communiceren we over het participatieproces op de website, en zijn individuen en partijen ook per e-mail welkom om hun belangen toe te lichten. Verder komt er de mogelijkheid om je aan te melden voor
participatie op de website. Ook kun je participeren via de website.

- Huidige bewoners kunnen ook °mee denken°. Kunt u de verschillen uitleggen tussen mee weten, meedenken en mee bepalen? Is meedenken alleen input leveren of heeft je input
enige meebeslis waarde? Met name de term °mee denken° vraagt om verduidelijking. De definities die voor dit project zijn in lijn met de vastgestelde verordening

Inwonersparticipatie, deze zijn als volgt:

o Meeweten: de deelnemers hebben geen actieve rol, maar worden wel op de hoogte gehouden;
o Meedenken: de deelnemers leveren een bepaalde inhoudelijke inbreng;
o Meewerken: de deelnemers werken daadwerkelijk mee aan het voorbereiden, uitvoeren of evalueren van gemeentelijke beleid;
o Meebeslissen: deelnemers zijn vanuit hun rol weliswaar niet formeel bevoegd om besluiten tot nemen, maar hebben een doorslaggevende invloed op de besluitvorming.

Deze rollen moeten afhankelijk van de aard en de context van een traject zodanig uitgewerkt worden dat voor de deelnemers de rol en de beïnvloedingsruimte in dat specifieke traject duidelijk zijn. In het geval van verschillende groepen deelnemers wordt een verdeling van de rollen al dan niet op basis van een stakeholderanalyse gemaakt.

- Wordt dit duidelijk in heldere taal in het Participatieplan opgenomen, zodat bewoners etc. weten wat er van hen verwacht wordt?

In de gesprekken met participanten communiceren we in heldere taal over rollen, kaders en verwachtingen. Zij hoeven hiervoor ook niet het raadsvoorstel te lezen, maar horen dit bij
de participatiemomenten zelf en kunnen dit terugvinden op de website zodra de participatie gaat beginnen.

Gelijk speelveld.

- Heeft het externe bureau dat wordt ingehuurd om het Participatieproces te begeleiden, binding met de buurt of wijk?

Ja. Een van de beoordelingscriteria in het aanbestedingstraject dat is doorlopen om een bureau in te huren, was binding met de stad. Het geselecteerde bureau (Cocosmos) heeft
veel expertise met zorgvuldige participatietrajecten en de medewerkers kennen de stad goed. Zie voor voorbeelden ook de website: cocosmos - cocreatie voor ruimtelijke en sociale vraagstukken.

- Wat zijn de kosten van het externe bureau?

De participatie wordt samengenomen met het project HOV4 en herontwikkeling Kastelenplein. De kosten voor het participatiebureau vallen onder de voorbereidingskosten die voor dit project beschikbaar zijn gesteld door de gemeenteraad (raadsvoorstel Opvolging BO MIRT 2022). Per fase wordt bekeken wat er van het bureau nodig is en wat de gemeente zelf op pakt. De prijs wordt bepaald aan de hand van de definitieve participatie aanpak, gebaseerd op het voorliggende participatieplan.

- Hoeveel geld is er beschikbaar voor bewoners(groepen) om zelf bijeenkomsten te organiseren, plannen te maken, kopieer- en vergaderkosten te dekken, actie te voeren, second opinion te vragen of externe adviseurs in te huren etc.?

In Eindhoven zijn verschillende subsidies voor de werkzaamheden van bewonersgroepen beschikbaar (Subsidies in Eindhoven). Dit zijn geen subsidies om gericht in te zetten
binnen losse participatietrajecten of om actie te voeren.

- Hoe wilt u een gelijk speelveld creëren voor bewoners, omwonenden en participanten?

Met hulp van de expertise van het participatiebureau zorgen we dat participanten de informatie die nodig is om goed te kunnen meedenken op een zo begrijpelijk en toegankelijk mogelijke manier krijgen aangeboden.

Rollen in de Participatie

- Welke taak / rol wordt aan de gebiedscoördinator toegedicht? Is de Wethouder, één van de Stadsgezanten of de Raad “toezichthouder” op het te doorlopen participatieproces, het
traject, het participatieplan?

Gebiedscoördinatoren uit de verschillende buurten in het gebied hebben advies gegeven voor de participatieaanpak en zijn betrokken geweest bij de stakeholderanalyse. Zij zullen
vanuit hun reguliere werkzaamheden ook betrokken zijn tijdens het participatieproces. Een participatieverslag wordt meegestuurd met de definitieve gebiedsvisie in een
raadsvoorstel. Hiermee kan de raad beoordelen of het participatieproces goed is doorlopen en of de uitkomsten uit het participatieproces afdoende zijn meegenomen.

Rudy Reker
Fractievoorzitter Lijst Pim Fortuyn