Voorlopig Ontwerp Stationsplein en Stationsweg
Raadsvoorstel Definitief vaststellen Voorlopig Ontwerp Stationsplein en Stationsweg
10 december 2024
Voorzitter, dank u wel,
Wat ik in de vorige coalitieperiode meerdere keren tegen de wethouder heb gezegd, maar ook nu nog van mening ben, blijf ik herhalen. Er komen véél te weinig openbare parkeerplaatsen terug! De mobiliteit in onze stad, zeker binnen de Ring is een drama in wording. Zeker ook in de binnenstad. Er wordt te weinig rekening gehouden, dat heel veel mensen niet zonder auto kunnen en ook niet zonder auto willen. En dat ook niet gaan doen!
Wij geloven niet in deel-mobiliteit en het Openbaar Vervoer als vervanger van het eigen vervoer. Deelmobiliteit is mooi om erbij te doen. Dus zal je daar toch rekening mee moeten houden. Helaas doen we dat niet in onze stad. De vraag is dus wat dit betekend voor onze ondernemers?
Hoeveel winkels overleven straks in een onbereikbare binnenstad? Toevallig vandaag stond daarover nog een redactioneel stukje in het ED over een onderneemster die daardoor, na 34 jaar haar winkel gaat sluiten. Dat is triest voorzitter, heel triest!
https://www.ed.nl/eindhoven/gemor-onder-winkeliers-in-hooghuisstraat-maar-overlast-is-van-tijdelijke-aard~abdf830c/
Met de uitgangspunten 1, 2, 3, 5 en 6 in het Voorlopig Ontwerp kan de LPF overtuigend mee instemmen. De LPF voorziet problemen in dit Voorlopig Ontwerp en vraagtekens zetten wij bij uitgangspunt 4, een autoluw Stationsgebied, waarbij de Gender breder wordt dan de rijbaan. De vraagtekens, omdat wij vrezen dat niet alleen het gebrek aan voldoende openbare parkeerplaatsen, maar ook de te smalle rijstroken, wel eens desastreus kan uitpakken. Zowel voor de ondernemers en hun werknemers, maar ook voor die mensen die de woontorens moeten gaan bewonen.
Dank u wel
Betoog Rudy Reker