Baekelandplein | Agenderingsverzoek LPF, VVD
27 mei 2025
Voorzitter dank u wel,
Samen met mevrouw Stijntjes van de VVD hebben wij dit onderwerp geagendeerd. De reden daarvoor is dat het college vanaf 1 januari 2024, de wet ‘schaarse vergunningen’ rigoureus is toe gaan passen. Dit zonder onderscheid te maken tussen een oliebollenkraam, een viskraam of raamprostitutie op het Baekelandplein.
Na gesprekken die wij hebben gevoerd met meerdere ondernemers en dames die daar hun beroep uitoefenen, zijn ook wij tot de slotsom gekomen welke negatieve gevolgen dat teweeg brengt voor de veiligheid én continuïteit op het Baekelandplein en haar omgeving in Woensel West.
Voorzitter, allereerst het volgende:
De wet schaarse vergunningen heeft zes uitzonderingen benoemd, waar u rekening mee mag houden, om deze wet verstandig te gebruiken of zelfs in bepaalde sectoren helemaal niet toe te kunnen passen.
• de volksgezondheid;
• de doelstellingen van het sociaal beleid;
• de gezondheid en veiligheid van werknemers of zelfstandigen;
• de bescherming van het milieu;
• het behoud van cultureel erfgoed;
• andere dwingende redenen van algemeen belang.
Voorzitter,
De gemeente Eindhoven weet dit, maar gaat hier helemaal aan voorbij. De vraag is dan waarom het college geen gebruik maakt van de belangrijkste uitzonderingen, de volksgezondheid, de veiligheid en het sociaal beleid? Het gaat immers om een zeer kwetsbare groep jonge vrouwen.
Huidige ondernemers die daar vanaf het begin in 2005 zijn gevestigd, kunnen op het eind van hun huidig contract en weer een verplicht BIBOB onderzoek op eigen kosten, maximaal voor 3 jaar een verlenging aanvragen. Dan is het over en uit en moeten zij met lege handen vertrekken. Hun ‘bedrijfspanden’ die zij 20 jaar geleden casco hebben betrokken en volgens de ARBO-wetgeving voor vele tienduizenden duizenden euro’s hebben opgeknapt en ingericht, zoals renovatie van deze destijds vervallen kraakpanden, het bewoonbaar maken, het stucwerk, airco’s, brandbeveiliging, kluisjes, een paniek-alarminstallatie, rolluiken, luifels, wasbakken, warm en koud waterleidingen, etc. etc. – moeten zij ook weer casco terug leveren aan de gemeente. Ziet u het al voor u, voorzitter?
Voorzitter,
Los van deze geldverspilling is dit ook tegen de gemaakte afspraken in, omdat met elke exploitant in 1998 is afgesproken en ook met een intentieovereenkomst is ondertekend, dat zij een- of meerdere panden zonder einddatum, mogen huren voor raamprostitutie op het Baekelandplein. In de huidige contracten die onlangs zijn of nog worden ondertekend staat zelfs nog in dat na het verstrijken van deze periode – dat is dus na de eerste vijf jaar – de overeenkomst voor onbepaalde tijd kan worden voortgezet.
In maart 2004 werd vastgelegd dat bij overlijden de vergunning via erfrecht kan overgaan op de erfgenamen, mits zij een nieuwe vergunning én een huurovereenkomst hebben kunnen bemachtigen. Dit is eerder ook al zo gebeurd. Zolang de exploitanten aan alle gestelde voorwaarden en regeltjes hebben voldaan, mochten zij blijven zitten. De afspraken bleven ongewijzigd, tot de brief van 9 januari 2024, waarin het nieuwe vergunningenbeleid werd aangekondigd, bij hen binnenkwam.
Voorzitter, wat betekent dit schaarse vergunningenbeleid concreet?
Allereerst, de afbraak van professionele netwerken
Exploitanten hebben geïnvesteerd in veilige werkplekken, toezicht, hygiëne en samenwerking met alle zorg- en hulpinstanties. Door willekeurig een maximum aantal van twee vergunningen op te leggen en dan de gevestigde ondernemers – die als voorportaal dienen van politie en justitie – onnodig buitenspel te zetten, door als gemeente Eindhoven hun bedrijf eenzijdig te beëindigen, wordt dit hele netwerk, waar vele jaren in is geïnvesteerd afgebroken. De gevolgen voor Woensel West zullen dan zeer nadelig uitpakken en moeilijk of niet te handhaven zijn.
Voorzitter.
Sekswerkers die nu legaal en zelfstandig opereren, raken hun werkplek kwijt als hun vertrouwde exploitant geen vergunning meer krijgt. Deze vrouwen – vaak financieel zelfstandig en bewust voor dit beroep gekozen – worden onterecht in onzekerheid gestort en mogelijk richting de illegaliteit geduwd. Daarmee neemt niet alleen hun bestaanszekerheid af, maar is dat sociaal onverantwoordelijk en ook nog zeer onveilig. Dat niet alleen voor de prostituees maar ook voor de omgeving waar zij hun werk illegaal voortzetten.
Voorzitter,
Beperkende regelgeving in dit vakgebied leidt zelden tot minder vraag. Maar wel vaak tot verplaatsing van het aanbod naar onvergunde en oncontroleerbare situaties. Juist de veiligheid en controle, die huidige ondernemers op het Baekelandplein nu bieden, staan dan onder druk. Dat kan toch niet de bedoeling zijn voorzitter?
Sekswerkers moeten de vrijheid behouden om zelf te kiezen met wie, waar en onder welke voorwaarden zij willen werken. Kortom, dit huidige ‘schaarse vergunningen beleid’ werkt averechts in deze sector. Het levert geen maatschappelijke winst op, maar wel verlies met minder veiligheid voor de sekswerkers en veel sociale schade voor hen en de omgeving. Sekswerkers worden slachtoffers als zij geen vaste werkplek in hun vertrouwde omgeving meer hebben.
Exploitanten en/of ondernemers die zich altijd netjes aan de regels hebben gehouden en door hen uitgevoerde en betaalde piketdiensten, de veiligheid al 20 jaar op en rond het Baekelandplein hebben kunnen waarborgen, worden gestraft omdat hun bedrijf door de gemeente onnodig wordt beëindigd. En daarbij de stad Eindhoven een kans verliest om het eigen beleid als voorbeeld van pragmatische, humane regulering te blijven tonen. De vraag is dan waarom dit beleid voor zover ik weet, alleen in de gemeente Eindhoven wordt ingevoerd?
Voorzitter,
Ik spreek hier ook namens sekswerkers én exploitanten die zich grote zorgen maken over de richting die de gemeente Eindhoven in heeft geslagen. Het invoeren van het schaarst vergunningenbeleid betekent niets minder, dan het buitensluiten van mensen die hun beroep legaal, veilig en met toewijding uitoefenen. En dat binnen de kaders van de wet, met oog voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. En dit beroep zal nooit uitsterven, dus regel de arbeidsomstandigheden zowel voor sekswerkers als exploitanten en beheerders dan ook zoals het hoort.
Voorzitter,
- Geef ruimte aan verantwoord ondernemerschap en aan de autonomie van sekswerkers.
- Bescherm het legale, veilige en professionele klimaat dat daar nu bestaat.
- En draai het schaars vergunningenbeleid op het Baekelandplein terug zoals het was….
- ….en niet minder belangrijk, kom met actuele begrijpbare huurovereenkomsten.
- ….en voorkom verpaupering van het Baekelandplein en haar omgeving.
Voorzitter, op het eind van dit betoog toch nog een belangrijke vraag:
Kan het huidige beleid van schaarse vergunningen worden aangepast of ingetrokken als blijkt dat de risico’s van:
- De openbare Orde en Veiligheid
- De volksgezondheid
- De preventie van criminaliteit
- En de sociale bescherming van Woensel West te groot dreigen te worden.
En tot slot: laten wij als Brainport Eindhoven trots zijn op het prostitutiebeleid zoals wij dat in onze stad al 20 jaar waarmaken.
Dank




