Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Raadsavond - Jaarrekening 2024

24 juni 2025

Raadszaal

5. Behandeling Jaarstukken 2024 

 17.00 – 18.30  Programma 6                  Organisatie Inclusief financiële paragrafen
                        (paragrafen 3a t/m 3i)      en financiële toelichting begroting

Voorzitter, dank u wel,

Organisatie Inclusief financiële paragrafen en financiële toelichting begroting

Als de Jaarstukken worden gepresenteerd is het eerste waar wij als LPF naar kijken is het resultaat. En dan is het een genoegen om te kunnen lezen dat het college, t.o.v. de eerder gepresenteerde begroting een flink overschot heeft van ruim 20 miljoen. Ontstaan uit plussen en minnen, in- en van het afgelopen boekjaar.

Voorzitter,
Waar wij minder blij van worden is dat opbreng van de parkeerbelastingen t.o.v. de begroting fors is toegenomen. Met recht kan nu worden gesteld dat de parkeerkosten voor autorijdend Eindhoven, een vast belangrijk onderdeel is geworden van de Inkomsten lokale heffingen.

Tot slot zien wij ook dat de accountant een goedgekeurde controleverklaring heeft afgegeven. Dat is dan weer mooi.

Dank u wel.

Rudy Reker

18.30 – 19.15   Pauze

19.15 – 20.45   Programma 2a:    Ondernemende stad 
                         Programma: 2b    Onderwijs

Voorzitter, dank u wel,

Ondernemende stad

Inderdaad voorzitter, van oudsher een ondernemende stad, zou ik erbij willen zeggen. Mede door de triple-helix samenwerking hebben wij een sterke economie. Maar laten we daarbij wel oppassen. Tevredenheid kan soms ook leiden tot stilstand en gebrek aan verdere ambitie. 

Bomen groeien nooit tot in de hemel. Je moet ook altijd rekening houden met tegenvallers. Zeker bij grotere bedrijven met veel medewerkers, die allemaal op een of andere wijze elkaar aan het werk houden. ‘De tand des tijd kan onverbiddelijk zijn’.

Zo was het voor ons een complete verassing om enkele dagen geleden te lezen, dat VDL de fabricage en productie van stadsbussen naar België gaat verplaatsen. Waarbij honderden banen in deze regio komen te vervallen. Het is dus  belangrijk om een balans te vinden tussen tevredenheid en het nastreven van verbetering of groei in andere sectoren. 

Onderwijs

Onderwijshuisvesting én onderwijs zijn nauw met elkaar verbonden. De kwaliteit van een schoolgebouw heeft invloed op de leerprestaties en het welzijn van leerlingen en leraren. Tegelijkertijd is goed onderwijs van levensbelang om de concurrentie te kunnen weerstaan. Dit geldt voor alle soorten van onderwijs, te beginnen bij het MBO, maar ook het hoger onderwijs op universiteiten gaat tegenwoordig een steeds grotere rol spelen. Daarop bezuinigen kost de samenleving op termijn miljarden.

Voorzitter,
Om geen tweedeling in de maatschappij te krijgen pleiten wij voor neutraal onderwijs zonder christelijke of islamitische grondslag.

Dank u wel

Rudy Reker

20.45 – 21.00   Pauze

21.00 – 22.30 Programma 3a. Woningbouw en fijne wijken 

Voorzitter, dank u wel,

Woningbouw en fijne wijken

Woningen bouwen binnen onze stadsgrenzen is één. Maar gezien het grote aantal van 40.000 tot 2040 (2.600 per jaar) is de vraag waar we deze woningen kunnen bouwen als we ook nog in fijne wijken willen wonen? Een wijk met een minimum aantal duur betaalde parkeerplaatsen is voor velen geen goed idee. Dit is één van de grote problemen waar inwoners van onze stad de komende jaren mee hebben te maken.

Ook de betaalbaarheid van woningen is een punt van zorg. Maar met alleen woningen zijn er nog niet. Ook de infrastructuur rondom deze uitbreiding moet worden aangepast, zoals winkels, zorginstellingen, dokters, tandartsen en voldoende groen.  

Voorzitter,
Ik zie een jong stel met één- of tweekamer appartement van max. 40 vierkante meter, op 16 hoog voor meer dan 1.000 euro per maand. Er is geen ruimte voor gezinsuitbreiding. Dus tegen die tijd moeten zij naar een ander pand verhuizen. Dit terwijl we de komende 15 jaren alleen maar deze woontorens in onze stad gaan bouwen. De vraag is dan waar kunnen deze mensen dan naar toe?

Voorzitter,
Wegens gebrek aan parkeerplaatsen dus ook geen auto, maar wel een fiets in een gezamenlijke ruimte, wat betekend dat ook het OV buiten de HOV-lijnen zeer fors moet uitbreiden.

De vraag is dan of wij binnen onze kleine aardoppervlakte in deze stad 300.000 inwoners moeten willen? Of moeten wij als Brainportstad Eindhoven een beroep doen op onze buurgemeenten. Die allemaal meer grond ter beschikking hebben.

Dank u wel.   

Rudy Reker

Commissiekamer

5. Behandeling Jaarstukken 2024

17.00 – 18.30   Programma 2c:              Sociale stad
                         Programma 5:                 Levendige stad (cultuur)                                                  

Voorzitter, dank u wel,

Sociale stad
De meeste inwoners van deze stad staan niet dagelijks bij dit onderwerp stil. En dat is maar goed ook. Je gaat je pas in dit onderwerk interesseren als je zelf of je naasten door ziekte of een andere reden wat tot uitval leidt, een beroep moeten doen op hulp.

Voorzitter,
Onfeilbaar is niemand, Maar als inwoner van deze stad is onze fractie trots op het sociale beleid zoals wij dat hier vorm hebben gegeven.

Levendige stad
Inderdaad voorzitter. Het aantal festiviteiten in onze stad is nog nooit zo veel geweest als in de afgelopen jaren. Daar zal je niemand over horen klagen. Tel daarbij de vele sportwedstrijden en de enige klacht die je dan hoort is dat de Tongelreep nog niet klaar is voor gebruik.

Ook over het aantal culturele voorstellingen hebben wij niets over te klagen. Laten wij doorgaan op de ingeslagen weg.

Dank u wel

Damian Dassen

18.30 – 19.15   Pauze

19.15 – 20.45   Programma 4:     Veilige wijken
                         Program 5:          Levendige stad (sport)                                                      

Voorzitter, dank u wel,

Veiligheid

‘Veiligheid in de ruimste zin des woords’, is een onderwerp dat voor ons als LPF altijd al een belangrijk item geweest. Niet alleen de fysieke veiligheid, maar ook de sociale, emotionele, digitale en financiële veiligheid, en de interactie daartussen. Onze inwoners moeten zich beschermd en geborgen voelen, zowel fysiek als mentaal. En … waarin zij zich vrij kunnen bewegen zonder angst voor schade of gevaar.

Toch maken wij ons momenteel grote zorgen over de tegenstellingen die zich door de geopolitieke situatie ook in onze stad openbaren. Hopelijk kunnen wij dat onder controle houden.

Levendiger stad

Dat is een breed onderwerp voorzitter, dat in onze ogen goed scoort. Laten we zorgen dat dit ook zo blijft.

Dank u wel

Damian Dassen

20.45 – 21.00   Pauze

21.00 – 22.30   Programma 1:        Klimaat en weer
                         Programma 3b:      Bereikbaarheid                                                                  

Voorzitter, dank u wel,

Het klimaat en het weer

Als er een zaak is waar wij als LPF-fractie niet in geloven, is dat wij in onze stad, met nog geen 90 vierkante km, het klimaat en het weer kunnen beïnvloeden. Gelukkig maar, anders waren er nog meer geopolitiek problemen in deze wereld.

Natuurlijk zijn wij voor een pragmatische duurzame leefomgeving met veel groen, schone lucht en een goede waterberging, etc.. Maar alles heeft haar grens.

Bereikbaarheid

Dit onderwerp voorzitter baart ons als LPF veel zorgen. En dat niet alleen in onze dromen. Tijdens de cie. vergadering van vorige week hebben wij al gezegd dat de LPF het absoluut oneens is met het traject van de HOV4. Dit met name vanaf het station tot aan de Karel de Grotelaan. De reden daarvoor is dat de geplande HOV4-lijn veel schade zal aanrichten rondom dit traject. Veel parkeerplaatsen zullen worden opgeofferd en de bereikbaarheid met de auto zal verder afnemen.

Voorzitter,
Wij handelen en investeren als een stad van 250.000 inwoners. Terwijl wij als Lijst Pim Fortuyn onze stad zien als Brainport Eindhoven, met 8- a 900.000 inwoners. Met deze bril op zou een ondergrondse HOV4, vanaf een verdiept busstation rechtstreeks naar de Karel de Grotelaan een juiste keuze zijn.

Laten wij als Eindhoven eens wat groter denken.

Dank u wel

Damian Dassen