Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Raadsvragen: Geen Gemeentelijke Belastingverhoging in 2010


Update: met antwoorden college B&W


Geacht college,

Zoals algemeen bekend bevinden wij ons in een wereldomvattende economische crisis. Een crisis waar iedereen mee te maken heeft, of je wilt of niet. Voor sommige bedrijven en hun werknemers heeft deze crisis grote gevolgen. Het aantal faillissementen is de laatste maanden dan ook drastisch gestegen, waarbij ook in onze stad veel werknemers zonder werk zijn komen te zitten, wat uiteraard grote gevolgen heeft voor hun inkomen. Ook worden tijdelijke arbeidscontracten van werknemers door de onzekere situatie niet verlengd. Voor zij die van hun pensioen genieten of dat binnenkort gaan doen en zij die om wat voor reden dan ook van een uitkering of andere ondersteunende maatregel afhankelijk zijn was er ook geen blijde boodschap te horen. 

Op dit moment zijn vele mensen – begrijpelijk overigens – angstig en behoudend met het uitgeven van geld. Met name de kapitaalgoederensector heeft hier het meeste onder te lijden. Toch moet het geld blijven rollen – ook in onze stad – omdat dan de crisis het snelst bezworen kan worden. Het vertrouwen bij de consument moet terug. Dat kunnen we niet alleen aan de banken overlaten, want dat is te eenvoudig. Daarbij is er volgens de fractie van de Lijst Pim Fortuyn ook een rol weggelegd voor onze gemeente, door een duidelijk signaal af te geven. 

Omdat de komende maanden de begrotingscyclus voor 2010 wordt besproken heeft de fractie van de Lijst Pim Fortuyn slechts één enkele vraag:

1. Is het college bereid om in de komende Kadernota, welke gaat over Eindhovense in- en uitgaven, voor te stellen om voor het jaar 2010 in onze stad alle tarieven en leges  voor het komende jaar te bevriezen en geen enkele prijsverhoging door te voeren, waarbij ook de gebruikelijke inflatiecorrectie achterwege moet blijven.

Reden voor dit verzoek is dat de Gemeente Eindhoven op een omzet van ca. 750 miljoen euro veel eenvoudiger de gederfde inkomsten kan compenseren dan de bedrijven, verenigingen en burgers van Eindhoven. Dat deze prijsstabilisatie ook de komende jaren haar positief effect zal geven zal duidelijk zijn. Mijn fractie spreekt de wens uit dat de burgers van onze stad op u mogen rekenen. Juist in economisch moeilijke tijden. 

Rudy Reker, fractievoorzitter Lijst Pim Fortuyn

Eindhoven, 9 april 2009



Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Is het college bereid om in de komende Kadernota, welke gaat over Eindhovense in- en uitgaven, voor te stellen om voor het jaar 2010 in onze stad alle tarieven en leges  voor het komende jaar te bevriezen en geen enkele prijsverhoging door te voeren, waarbij ook de gebruikelijke inflatiecorrectie achterwege moet blijven.

Op 24 april 2009 is de Kadernota 2010-2013  als richtinggevend instrument aangeboden aan de raad. Op 16 juni zijn de algemene beschouwingen en op 30 juni vindt behandeling in de raad plaats. In de aangeboden kadernota  zijn wij voor de indexering van de tarieven  ongewijzigd uitgegaan van de methodiek welke ook in voorgaande jaren is gehanteerd en die in overleg met de raad tot stand is gekomen.

Hierbij is de indexering gebaseerd op het (gewogen) gemiddelde van de stijging van goederen en diensten en loonkosten.

Vanwege de financiële vooruitzichten als gevolg van de kredietcrisis en de doorwerking hiervan op de gemeentebegroting, blijft prijscompensatie voor goederen en diensten volledig achterwege en is dus 0%.

De doorwerking hiervan in de indexering van de tarieven heeft tot gevolg dat de tariefstijging beperkt kan blijven tot het zeer geringe percentage van 0,64%. Wij menen dan ook dat hiermee voor de belastingplichtigen nauwelijks sprake is van toename van gemeentelijk belastingdruk. Het effect voor de burger als maatregel voor de aanpak van de kredietcrisis is te verwaarlozen, terwijl het voor de gemeentebegroting betekent dat aanvullende dekkingsmiddelen van ca. € 0,8 miljoen  gevonden moeten worden. Het lijkt ons dan ook niet wenselijk de in de kadernota verwerkte richtlijnen te doen aanpassen.

Overigens blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het COELO (Centrum voor Onderzoek Economie van de Lagere Overheden) van de Rijksuniversiteit Groningen naar de hoogte van de gemeentelijke belastingdruk (OZB, rioolrecht en de afvalstoffenheffing) dat Eindhoven zich gunstig onderscheidt ten opzichte van andere grote gemeenten. Een grote gemeente is hierbij een gemeente met meer dan 100.000 inwoners.

In 2008 blijkt dat de gemiddelde belastingdruk van een grote gemeente in Nederland € 606,-- bedraagt. Eindhoven zit met € 577,-- onder dit gemiddelde. De lasten van de ‘‘duurste gemeente” bedroegen € 752,--. De laagste lokale fiscale lastendruk bedroeg € 493,--. 

Eindhoven, 19 mei 2009.