Raadsvragen: Ontoelaatbare overlast rondom het Klokgebouw
Update: met antwoorden college B&W
Op 14 april was het volgende in het Eindhovens Dagblad te lezen:
‘’EINDHOVEN - Het STRP Festival van 2010 zal ook weer tien dagen duren en uit verschillende onderdelen bestaan. "Die tien dagen geven het publiek de kans om in alle rust dingen te ondergaan’’.
http://www.ed.nl/specials/strpfestival/4812758/STRP-Festival-trekt-ruim-18000-bezoekers.ece#reageren
Dat is toch mooi denken wij dan, maar bij alle festiviteiten in het Klokgebouw – en dat zijn er veel meer dan deze 10 dagen en die vreemd genoeg allen het etiket cultuur gerelateerd meekrijgen – denkt men alleen aan het publiek wat daar op af komt, maar houdt men geen rekening met de nachtrust van de bewoners.
Met name die bewoners die aan de andere zijde van het spoor, dus aan de Woenselse zijde van het Klokgebouw wonen. Dat gebied wat overlast heeft loopt door tot over de Rondweg in Woensel West. Wat is er daar aan de hand?
Meer en meer worden er op Strijp–S feesten gegeven. Feesten die een bepaalde groep mensen aantrekken. Op zich hebben de bewoners aan de andere zijde van het spoor daar niets op tegen, ware het niet dat deze ‘feesten’ op ongebruikelijke tijdstippen worden gegeven. Ze beginnen meestal pas tegen middernacht en duren regelmatig tot 08.00 uur in de morgen. Maar vooraf moet het volume van de geluidinstallaties worden getest waarbij de bewoners ongevraagd al uren vooraf mogen ‘meegenieten’. De zware bassen doen niet zelden de ramen en deuren in deze huizen trillen. Maar ook tijdens en na afloop van een aantal van deze feesten wordt de bewoners geen rust gegund.
Het is geen uitzondering dat er de volgende dag zo’n 20 á 30 kapot gegooide lege rum- en Bacardi breezerflessen in deze wijk worden gevonden, waar menig fietser de volgende dagen zijn plezier aan beleeft. Maar ook tijdens de feesten lopen bezoekers in de wijk rond op zoek naar dealers, die ervoor moeten zorgen dat het uithoudingsvermogen van de bezoekers wordt opgerekt. Precies, men hoeft niet lang te zoeken en wat deze dealers, die zich dan in deze wijk ophouden verkopen, zijn verboden drugsgerelateerde producten. Het zal u ook niet verbazen dat na alle innames bij velen het geestelijk vermogen niet meer werkt zoals men dat zou wensen. Onderlinge ruzies, luidkeels geschreeuw en vernielingen in de wijken, terwijl de vogeltjes amper zijn ontwaakt, zijn meer regel dan uitzondering. De organisatoren van deze ‘feesten’ en de stappers die huiswaarts keren gaan voorbij aan het feit dat er op dat tijdstip mensen moeten gaan werken, ondanks dat zij die nacht wederom geen oog hebben dichtgedaan. Er zijn zelfs stappers die een tentje meenemen en dan de nacht doorbrengen in het plantsoen aan de Antony van Leeuwenhoeklaan. Kortweg gezegd, worden ook hier met een grote regelmaat alle Normen en Waarden met voeten getreden. Dat moeten wij als bestuur van deze stad niet willen. Laat ik het anders stellen: de Lijst Pim Fortuyn is hier pertinent op tegen.
Natuurlijk wordt de politie door de bewoners regelmatig gebeld – daar zijn zij toch voor denkt men dan – maar deze zegt niets te kunnen doen omdat er telkens een vergunning voor dat feest is afgegeven.
Afgelopen vrijdag 17 april rond middernacht, waren er bij een van de omwonenden twee ambtenaren van de milieudienst aanwezig om het geluid te meten. Ja, toevallig was ik daar zelf ook bij aanwezig. Ik meen mij te herinneren dat zij vertelden, dat er voorlopig – tijdens de zomermaanden – geen feesten meer werden gegeven. Maar ja, enkele dagen later hangen er weer posters – zie foto – waarop vermeld staat dat er 30 april om 23.00 uur weer een Afterparty wordt gegeven.
Navraag leerde de bewoners dat er in het horecagedeelte tot 04.00 uur vergunningen worden verstrekt. Maar de feesten in de laagbouw – waar klaarblijkelijk geen vergunning voor is – duren niet zelden tot 08.00 uur in de morgen. Als dat al zo is, zouden deze feesten illegaal moeten zijn. Dit ondanks dat onze Gemeente Eindhoven en/of Woningcorporatie Trudo deze feesten met of zonder medeweten van het college heeft georganiseerd.
In 2007 is er een werkgroep Horecabeleid in het leven geroepen – waar ikzelf een van de deelnemers van was – en dit rapport is in januari 2008 aan het college aangeboden. Op basis van dit rapport en een commissienotitie zou er een nieuw horecabeleidsplan worden opgesteld. Een zeer uitgebreid en goed onderbouwd horecabeleidsplan waarin alle facetten van het horecabeleid aan de orde zou komen. Ook de sluitingstijden, de gezondheid, de veiligheid en de leefbaarheid rondom deze uitgaansgelegenheden staan in het rapport.
Het hier bovenstaande brengt mij tot de volgende vragen:
1. Is het college bekend met de huidige ontwikkelingen aangaande de vele feesten in en rondom het Klokgebouw?
2. Door welke partij of partijen worden deze feesten gegeven en wie verstrekt daar dan vervolgens de vergunningen voor?
3. Vindt het college het toelaatbaar dat de gasten daar pas ‘s morgens vroeg met veel lawaai weggaan? Zo niet, welke stappen wil het college daar dan tegen ondernemen?
4. Is het college bekend met de overlast die buurtbewoners aan de andere zijde van het spoor daarvan ondervinden?
5. Was het niet zo dat op verzoek van de politie, er buiten het Stratumseind geen nachtvergunningen tot 04.00 uur werden gegeven. Club Rembrandt op de Vrijstraat vormde destijds toch een uitzondering?
6. Wanneer komt er op basis van de discussienota over het horecabeleid een voorstel over een nieuw horecabeleidsplan?
Rudy Reker, fractievoorzitter Lijst Pim Fortuyn
Eindhoven, 22 april 2009
Antwoord van burgemeester en wethouders
1. Is het college bekend met de huidige ontwikkelingen aangaande de vele feesten in en rondom het Klokgebouw?
Wij zijn op de hoogte van het feit dat op het gebied Strijp S en in het Klokgebouw regelmatig evenementen georganiseerd worden. Voor zover bekend gaat dat in goede afstemming met de afdeling Evenementen en de sector Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Het Klokgebouw wordt aangemerkt als een inrichting in het kader van de wet BARIM. Op grond hiervan kunnen er op jaarbasis 12 ontheffingen voor het overschrijden van de geluidsnorm worden verleend. Een zevental vrijstellingen staan vast en worden verleend tijdens een aantal feestdagen en een vijftal ontheffingen per kalenderjaar worden verleend op verzoek van de uitbater. Inmiddels zijn er voor dit jaar reeds vijf ontheffingen verleend, waarvan een drietal voor het STRP-festival.
De feesten die plaatsvinden in de horecagelegenheid Plan 2, behoeven geen evenementenvergunning, maar vallen onder de horecavergunning. De uitbater is in het bezit van deze vergunning geweest en was daardoor vrij om feesten te organiseren zolang zij zich houden aan de in de APV genoemde sluitingstijden (zie punt 2).
Vanaf 1 januari tot 1 mei 2009 heeft de uitbater van Plan 2 besloten en openbare feesten georganiseerd. (? Even navragen wat hiermee wordt bedoeld ?) Vanaf 1 mei beschikt de uitbater niet meer over deze locatie en heeft de eigenaar (Trudo) besloten er een budgethotel te huisvesten.
2. Door welke partij of partijen worden deze feesten gegeven en wie verstrekt daar dan vervolgens de vergunningen voor?
Trudo is eigenaar van het gebouw en verhuurt een gedeelte onder andere ten behoeve van evenementen. Daarnaast verhuurde zij tot 1 mei 2009 een deel van het gebouw aan Plan 2 als zijnde een horecagelegenheid.
Indien evenementen buiten de horecagelegenheid worden georganiseerd, zodanig dat daarvoor een evenementenvergunning noodzakelijk is, wordt deze na aanvraag en advies van de hulpdiensten verstrekt door de afdeling Vergunningen van de gemeente. In dat geval zijn de organiserende partijen bekend. Er is een grote verscheidenheid aan organisatoren die evenementen organiseren binnen het gebied Strijp S.
De feesten in de horecagelegenheid Plan 2, behoeven geen evenementvergunning, want Plan 2 viel met haar horecavergunning onder de sluitingstijden zoals in de APV is genoemd:
Artikel 2.3.1.4. Sluitingsuur.
1. Het is de houder van een horecabedrijf verboden deze voor publiek geopend te hebben of daarin of aldaar publiek toe te laten of te laten verblijven tussen 02.00 en 08.00 uur.
2. De burgemeester kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid vervatte verbod.
3. Het verbod, gesteld in het eerste lid, geldt tussen 02.00 uur en 04.00 uur niet op zaterdag en zondag, alsmede tijdens de carnavalsdagen, op de dag dat de zomertijd ingaat, op tweede paasdag, op Koninginnedag, de dag na Hemelvaart, tweede pinksterdag, eerste kerstdag en de dag na tweede kerstdag voor horecabedrijven, gelegen binnen het gebied, dat wordt begrensd door de Emmasingel, de Keizersgracht, de Wal, de PCzn. Hooftlaan, de Hertogstraat, de Vestdijk en het 18 Septemberplein, de inrichtingen, die aan deze straten zijn gelegen en de horecabedrijven gelegen aan het Stationsplein en de Dommelstraat.
3. Vindt het college het toelaatbaar dat de gasten daar pas ‘s morgens vroeg met veel lawaai weggaan? Zo niet, welke stappen wil het college daar dan tegen ondernemen?
Wij zijn van mening dat verstoring van de openbare orde niet toelaatbaar is. In het algemeen is het de taak van de politie tegen verstoring van de openbare orde op te treden. Bij het verstrekken van een evenementenvergunning wordt, indien noodzakelijk, aan de organisator van het evenement de verplichting opgelegd maatregelen te nemen die verstoring van de openbare orde tegen gaan. Overigens is het bij ons niet bekend dat bij evenementen in het gebied Strijp S sprake zou zijn van verstoring van de openbare orde in die mate dat extra maatregelen noodzakelijk zouden zijn.
4. Is het college bekend met de overlast die buurtbewoners aan de andere zijde van het spoor daarvan ondervinden?
Wij zijn bekend met het feit dat er klachten zijn. Een groot deel van de overlast is terug te voeren op het feit dat er een aantal evenementen zijn die de hele nacht duren. Deze evenementen veroorzaken geluidsoverlast. Trudo is de komende tijd bezig met onderhoud en aanpassingen in het Klokgebouw, ook voor geluid.
De Politie is ook bevraagd op de gestelde raadsvragen en geeft de volgende reactie:
- “Het wild kamperen was een op zichzelf stand feit dat repressief werd aangepakt en behoort tot het verleden (bron buurtbrigadier).
- “Na ieder grootschalig evenement zijn er klachten over geluid met name de "zware bassen". (Bevindingen klachten werden telkens doorgemaild).
- “Met betrekking tot het weekeinde 17 april 2009 zijn binnen Woensel Zuid en ESP geen klachten geregistreerd.
- “Er zijn wel klachten over geluid en overlast in de weekeinden tijdens STRP festival gemeld. (Deze klachten werden doorgecommuniceerd, vooral de overlast die werd ondervonden door de bewoner Antony van Leeuwenhoeklaan die bij de gemeente bekend is).
- “Vervuiling (lege flessen, niet constant de gestelde aantallen) zijde Anthony van Leeuwenhoeklaan werden bemerkt en na melding geruimd.”
- “Uit niets blijkt dat er tijdens feesten bezoekers de wijken in gaan op zoek naar dealers. Tijdens een vergund evenement is er altijd een streng deurbeleid (met visitatie door beveiliging) aangaande drugs. Extra loop richting de wijken is nog nooit waargenomen.” (Einde citaat Politie).
5. Was het niet zo dat op verzoek van de politie, er buiten het Stratumseind geen nachtvergunningen tot 04.00 uur werden gegeven. Club Rembrandt op de Vrijstraat vormde destijds toch een uitzondering?
Nachtvergunningen, zoals door de vraagsteller genoemd, kunnen enkel betrekking hebben op horecavergunningen. De horecagelegenheid Plan 2 die gevestigd is in het Klokgebouw, heeft geen nachtvergunning.
6. Wanneer komt er op basis van de discussienota over het horecabeleid een voorstel over een nieuw horecabeleidsplan?
De Visie op hoofdlijnen ten aanzien van het horecabeleid is recentelijk in het college behandeld en wordt voorgelegd aan de betreffende commissie en vervolgens aan uw raad. Naar verwachting zal in het 1e kwartaal 2010 een nieuw horecabeleidsplan kunnen worden vastgesteld.
Enkele relevante uitgangspunten zijn:
b Happy hours, overproductie van geluid en andere vergelijkbare maatschappelijk niet verantwoorde activiteiten worden aan banden gelegd;
b de horeca gaan we typeren aan de hand van het al dan niet schenken van alcohol in combinatie met de openingstijden, met in ieder geval een verschil tussen dag, avond en nacht;
b bij regelgeving en handhaving gaan we verschil maken naar horecatypen en gebiedsprofielen;
b betere dienstverlening en minder regeldruk rond vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Eindhoven, 26 mei 2009.
A09018153