Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Raadsvragen: "Deze pet past ons allemaal"


Update: met antwoorden van college B&W

Niet voor de eerste keer vragen wij als Lijst Pim Fortuyn aandacht voor de veiligheid in onze stad, omdat Veiligheid alles te maken heeft met de Leefbaarheid voor Eindhovense burgers. Dat dit in Eindhoven, als Brainport met een internationale uitstraling, ontzettend belangrijk is, behoeft verder geen betoog.Als politiek mogen wij onze ogen dan ook niet sluiten voor alle gewelddadige delicten die zich in onze stad voordoen en dit zonder eigen initiatief aan de politie overlaten. 

De politie die het in Eindhoven, anno 2009, met nagenoeg dezelfde middelen moet doen – een auto, motor, telefoon, een pen en een boekje – als in de vijftiger jaren van de vorige eeuw, terwijl de daders, in tegenstelling tot destijds, beschikken over snelle vlucht- en telecommunicatiemiddelen, waarmee deze daders elkaar op de hoogte houden en waarbij de politie altijd pas op de plaats delict aanwezig is, als de daders zijn verdwenen. Behalve bij toevalstreffers, kan dat in de huidige situatie ook niet anders zijn.

Toch moeten de inwoners van deze stad erop kunnen vertrouwen dat de politie alles in het werk zal stellen om de Openbare Orde en Veiligheid voor de burgers te kunnen handhaven. Dat is namelijk hun core business en daar worden zij ook voor betaald. Van de politiek mag dan worden verwacht dat zij de politie die middelen geeft die zij nodig acht om hun belangrijke taak zo goed en efficiënt mogelijk uit te kunnen voeren.

Daarom moeten wij als politiek af van koudwatervrees als het gaat over elektronische hulpmiddelen, waarmee de politie haar taken beter kan uitvoeren, zoals beveiligingscamera’s. Ja, als de politie dit wenselijk acht op meerdere plaatsen in de stad. Maar in elk geval bij alle winkelcentra’s in Eindhoven en andere locaties die de politie beter kan aanwijzen dan wie ook in deze stad. Dat het Openbaar Ministerie in het verlengde hiervan ook eens haar blik naar de boze buitenwereld mag richten, is in 2009 geen overbodige luxe meer. De rechterlijke macht dient onverwijld het elektronisch verkregen bewijsmateriaal te accepteren, om de daders veroordeeld te krijgen. Ook zal de strafmaat door het Openbaar Ministerie onder de loep vandaan gehaald moeten worden, om de daders – langduriger dan nu – veroordeeld te krijgen. Bij voorkeur zonder zijden handschoenen.

Al te lang zijn gewapende geweldsdelicten en roofovervallen een gebeuren, waarmee de huidige maatschappij mee heeft te maken, ook in onze stad Eindhoven. Door strengere eisen van verzekeraars zijn de grotere en risicovolle bedrijven verplicht overgestapt naar verbeterde structuren en beveiligingen, waardoor de daders van deze geweldsdelicten hun ‘werkterrein’ noodgedwongen hebben verlegd naar supermarkten, kleine winkels en zelfs burgers in normale rijtjeswoningen zijn in eigen huis niet meer veilig. Ook komen steeds meer geweldsdelicten voor in openbare ruimtes, waardoor met name vele ouderen zich niet meer veilig voelen op straat. Je kunt geen dag de krant openslaan of er is weer een ernstig delict gebeurd in onze regio en/of in onze stad. Kortom het respect voor de medemens en met name voor de ouderen onder ons is bij deze daders totaal verdwenen.

In de regio Zuid-Oost Brabant, maar met name in onze stad Eindhoven, zijn geweldsdelicten, zoals gewapende roofovervallen op winkels het laatste jaar tot ongekende hoogte gestegen. Er zit een bepaalde trend in, maar het gebeurt alle twaalf maanden van het jaar. Dit jaar in jaar uit en het aantal delicten neemt nog steeds toe. Los van de financiële schade, is de impact die dit gebeuren achterlaat bij de slachtoffers gigantisch groot. Het zal niet voor de eerste keer zijn dat mensen die dit hebben meegemaakt arbeidsongeschikt raken. Voor sommigen kan het leven – als direct gevolg hiervan – jaren korter uitvallen, maar één ding is zeker: vergeten doen zij het nooit meer. Een krantenbericht over een gewapende roofoverval kan voor de slachtoffers, zelfs jaren later, al voldoende zijn om een terugslag te krijgen in hun normale functioneren. Wij als buitenstaanders lezen het in de krant, nemen een slok koffie en na het lezen van het volgende artikel zijn wij dat gebeuren alweer vergeten. Dit in tegenstelling tot de slachtoffers die dit gewelddadig feit heel hun leven op hun netvlies meedragen. Elke keer als er ergens weer een gewapende roofoverval plaatsvindt – zeker als het dicht bij huis is – komen oude herinneringen bij hen naar boven.

Hoewel de politie in deze gevallen haar uiterste best doet en niet zelden veel meer dan dat, staan zij vrijwel machteloos om de daders te achterhalen. Zij zullen het moeten hebben van sporen die de daders achterlaten en tips. Tips, die bekend zijn in de directe omgeving van de dader(s) en sporen waarvoor de politie door gebrek aan mankracht geen tijd heeft om deze veilig te stellen. Voor de slachtoffers is dat frustrerend en voor andere burgers niet te bevatten.

In al deze gevallen staat het Openbaar Ministerie niet te springen om tipgeld uit te loven aan diegene die de gouden tip geeft die leidt tot aanhouding van de dader(s). Toch heeft de praktijk bewezen, dat er veelal meerdere mensen zijn, die inhoudelijk van het delict afweten. Daar moet je gebruik van maken, bovendien voor geld verkopen die lafhartige daders hun eigen moeder nog.

Omdat de buit bij deze gewelddadige roofovervallen meestal gering is en soms ook helemaal niets, kan juist tipgeld – wat door de gemeente Eindhoven dan wordt uitgeloofd – helpen om de daders te achterhalen. (Reeds eerder heeft mijn fractie de suggestie om tipgeld te verstrekken bij zinloze vernielingen aan andermans eigendommen al aan de orde gesteld). Anderzijds kunnen potentiële daders hierdoor afgeschrikt worden, waarbij het aantal geweldmisdrijven ook zal afnemen. Hierbij kan een voorbeeld worden genomen aan de gemeente Tilburg, waar het uitloven van gemeentelijk tipgeld onlangs praktijk is geworden na een sterke stijging van het aantal roofovervallen (zie: http://www.smolderstilburg.nl/tipgeld.html). Naar aanleiding hiervan stelden strafrechtgeleerde Prof. Mr. De Roos (UvT) en hoogleraar bestuurskunde Prof. Dr. De Vries (RU) dat aan gemeentelijk tipgeld geen bezwaren kleven – de burgemeester is immers korpsbeheerder van de politie – en dat het een effectief middel kan zijn bij overvallen en wanneer de autoriteiten in het duister tasten over de identiteit van de dader (zie: http://www.smolderstilburg.nl/bd-tipgeld-uvt-%20%20%20%20roos111208.html).

Eén ding staat voor de fractie van de Lijst Pim Fortuyn vast, dat wij als politiek onze ogen niet mogen sluiten voor zaken die zich buiten de raadszaal afspelen. Wij als politiek moeten onze betrokkenheid bij deze delicten aan onze burgers laten blijken, want het is niet niks als je een geweldsdelict mee moet maken. Elk gewapend delict of gewapende roofoverval is en blijft er een te veel!

Hierbij passen slechts twee heldere en duidelijke vragen.

1. Is het college bereid om bij gewapende geweldsdelicten en gewapende roofovervallen tegen Eindhovense burgers tipgeld uit te loven, waarbij de kans toeneemt dat de laffe daders worden gepakt? Zo nee, waarom niet?

2. Is het college bereid om in samenspraak met de politie te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om opsporing van daders van deze delicten te bevorderen, waarbij wij alvast uw standpunt willen weten over de volgende (hulp)middelen.

- Het inzetten van ten minste één camerapositie bij alle winkelcentra en winkelstrips.

- Uitbreiding van de politiecapaciteit bij het bestrijden van straatroof, berovingen en overvallen met geweld.

- Moderne elektronische hulpmiddelen die signalementen van verdachten bij een breed publiek bekend moeten maken,meer specifiek doelen wij hier op: 

- Een website met signalementen van verdachten in Eindhoven.

- SMS-alerts direct na een overval of beroving.

- Het gebruik van een IMSI-catcher, welke heden door de rechter is toegestaan voor opsporing, zie http://www.nu.nl/algemeen/1895987/rechter-staat-%20%20%20%20gebruik-imsi-catcher-toe.html 

Zo ja, bent u dan ook bereid om deze te verstrekken in het kader van Openbare Orde en Veiligheid?

Rudy Reker, fractievoorzitter Lijst Pim Fortuyn

Eindhoven, 9 januari 2009


Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Is het college bereid om bij gewapende geweldsdelicten en gewapende roofovervallen tegen Eindhovense burgers tipgeld uit te loven, waarbij de kans toeneemt dat de laffe daders worden gepakt? Zo nee, waarom niet?

Nee.

Tipgeld wordt in het kader van opsporing ingezet als middel door politie en justitie. Dit afwegingsproces willen wij vanuit vermijding van het opsporingsproces niet verstoren. Vanuit ons college blijven wij een appel doen op de burgerplicht bijdragen te leveren aan de veiligheid en leefbaarheid in de samenleving. De lopende uitlovingen in Tilburg en Helmond hebben tot heden ook nog geen resultaat laten zien. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet.

2. Is het college bereid om in samenspraak met de politie te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om opsporing van daders van deze delicten te bevorderen, waarbij wij alvast uw standpunt willen weten over de volgende (hulp)middelen.
 - het inzetten van tenminste één camerapositie bij alle winkelcentra en winkelstrips;

 - uitbreiding van de politiecapaciteit bij het bestrijden van straatroof, berovingen en overvallen met geweld;

 - moderne elektronische hulpmiddelen die signalementen van verdachten bij een breed publiek bekend moeten maken, meer specifiek doelen wij hier op: een website met signalementen van verdachten in Eindhoven;

 - SMS-alerts direct na een overval of beroving;

 - het gebruik van een IMSI-catcher, welke heden door de rechter is toegestaan voor opsporing, zie http://www.nu.nl/algemeen/1895987/rechter-staat-gebruik-imsi-catcher-toe.html;

 - zo ja, bent u dan ook bereid om deze te verstrekken in het kader van Openbare Orde en Veiligheid?

Bij de behandeling van het rapport van de Commissie Fijnaut is met uw raad afgesproken om in samenspraak met een raadscommissiewerkgroep te komen tot een veiligheidsbeleid.

In februari 2009 wordt een concept startnotitie integraal veiligheidsbeleid met de raadscommissie besproken.

Items uit de vraagstelling worden in deze integrale beleidsontwikkeling meegenomen. Separate benadering van de respectievelijke onderwerpen komt een adequate weging nu niet ten goede.

Eindhoven,  17 februari 2009.