Vergunningen Baekelandplein
VERVOLGVRAGEN
Met antwoord van het college
10 september 2024
Geacht college,
Ik wil met dit schrijven terugkomen op de beantwoording van onze raadsvragen over de vergunningverlening op het Baekelandplein.
Wat ik bij vraag 3, 4, 5 en 6 bedoelde, is ervoor te zorgen dat wij als gemeente Eindhoven de maximale veiligheid in acht MOETEN nemen bij het verstrekken van de periodieke vergunningen voor 5 jaar. De Europese regels geven u de daartoe meerdere mogelijkheden, maar in uw beantwoording gaat u hier helemaal aan voorbij.
Zo willen u en wij allemaal, inclusief de ondernemers en haar bezoekers, dat de openbare orde en veiligheid op het Baekelandplein maximaal is. Er geen discriminatie plaatsvindt en de volksgezondheid bij deze dienstverlening geen gevaar loopt.
Omdat bij huidige ondernemers op gezette tijden veiligheidscontroles van GGD, politie, brandweer en de belastingdienst plaatsvinden, mag u misstanden en fraude op dit gebied uitsluiten.
Quote ED. "De LPF in de gemeenteraad heeft vragen gesteld over het nieuwe systeem. Fractievoorzitter Rudy Reker begrijpt niet dat de gemeente ondernemers passeert die al jaren goed functioneren. ,,Met een nieuwe exploitant is het maar afwachten wat voor vlees de gemeente in de kuip heeft. Het is voor beide partijen een loterij, met alle risico’s van dien”, zegt hij. De LPF hoopt dat de gemeente nog op haar schreden terugkeert."
Het is voor beide partijen een loterij, met alle risico’s van dien
Rudy Reker, fractievoorzitter LPF
Rekening houdende met het gelijkheidsbeginsel en de schaarste aan deze vergunningen dient u risico’s daarbij zoveel als mogelijk te vermijden. Dat doet u in elk geval niet, door na jaren van samenwerking met huidige betrouwbare ondernemers, deze via een nieuw systeem ‘in te ruilen’ voor het grote onbekende.
De kans daarbij bestaat, dat u dan de verkeerde mensen aantrekt en huidige geschikte ondernemers, waarvan u inmiddels weet hoe zij hun onderneming op het Baekelandplein leiden achter het net vissen. Dit veiligheidsrisico moet en mag u als burgemeester en college niet nemen.
Niet onbelangrijk is het menselijk aspect in het geheel. Ondernemers die voorheen aan alle regels, voorschriften en vergunningplicht hebben voldaan, willen graag meer zekerheid omdat ook zij een privé thuissituatie hebben en ook zij hebben daar een maatschappelijk leven opgebouwd.
Door deze branche komen zij vanwege het taboe wat erop rust, daarna niet in aanmerking voor veel beroepen. Dat weet ook u als college maar al te goed. Door het nieuwe vergunningstelsel ontnemen jullie de toekomst van veel mensen die met lege handen achterblijven.
Zoals de gemeente Eindhoven nu voornemens is de vergunningen te verstrekken, is voor beide partijen een loterij, met alle risico’s van dien.
VRAAG
- Wilt u als college, rekening houdende met alle aspecten, zoals in dit schrijven genoemd (!) nog eens goed naar deze materie kijken?
Namens de fractie Lijst Pim Fortuyn,
Rudy Reker
https://www.lijstpimfortuyn-eindhoven.nl/74-commentaar/1416-vergunningenbeleid
Antwoord van burgemeester en wethouders
1. Wilt u als college, rekening houdende met alle aspecten, zoals in dit schrijven genoemd (!) nog eens goed naar deze materie kijken?
Om de openbare orde, veiligheid en gezondheid op het Baekelandplein te waarborgen, maken wij als gemeente en onze partners gebruik van specifieke en gerichte regelgeving. Dit geldt voor vergunningverlening, de exploitatie van de seksinrichting en eventuele incidenten in de openbare ruimte.
Volgens het huidige verdelingsbeleid krijgen alle geïnteresseerden gelijke kansen. Hierdoor wordt discriminatie uitgesloten. Na een termijn van vijf jaar kan deze, op verzoek
van de ondernemer, eenmalig met nog eens vijf jaar worden verlengd. Een termijn van tien jaar wordt landelijk als redelijk beschouwd.Met deze tien jaar wordt een juiste balans gevonden tussen de eisen van het Europese recht voor de verdeling van schaarse vergunningen en de mogelijkheid voor de exploitant om zijn investeringen terug te verdienen en tijdig in te spelen op het (mogelijk) verlopen van de exploitatievergunning.
Bij de vaststelling van regels voor de selectieprocedure mag rekening gehouden worden met overwegingen die betrekking hebben op:
• de volksgezondheid;
• de doelstellingen van het sociaal beleid;
• de gezondheid en veiligheid van werknemers of zelfstandigen;
• de bescherming van het milieu;
• het behoud van cultureel erfgoed;
• andere dwingende redenen van algemeen belang, in overeenstemming met het Unierecht (art. 12 lid 3 Dienstenrichtlijn).
Als verdeelsysteem voor de schaarse exploitatievergunningen op het Baekelandplein is gekozen voor een lotingssysteem. Een lotingssysteem is een zogenaamde a-selecte
methode en biedt daardoor een gelijk speelveld aan alle gegadigden. Bij deze verdeelmethode vindt er geen onderlinge vergelijking plaats tussen verschillende partijen. De vergunning gaat niet naar de partij die volgens bepaalde criteria ‘het beste’ gebruik zal gaan maken van de vergunning. Alle gegadigden zijn totaal gelijk mits aan de algemene
eisen en voorwaarden wordt voldaan.
Om twee verschillende redenen is voor deze a-selecte verdeelmethode gekozen:
1. Er zijn geen omstandigheden (dwingende redenen van algemeen belang / Rules of Reason) gebleken die er toe noopten het verdelingsbeleid voor deze schaarse vergunningen anders in te richten. Zeker omdat er vanuit andere regelgeving voldoende kan worden toegezien en ingegrepen om bovenstaande belangen (zover van toepassing) veilig te stellen. Op grond van de APV, het beleid slecht levensgedrag, de wet Bibob en het Wetboek van Strafrecht kan adequaat worden toegezien en zo nodig ingegrepen (handhaving) met het oog op de bescherming van de hierboven weergegeven belangen. Een en ander voorafgaand aan de verlening van een vergunning maar ook gedurende de exploitatie van een
vergunde seksinrichting.
Voor zorg en hulpverlening kunnen sekswerkers terecht bij de GGD en Terecht (organisatie die samenwerkt met de GGD en hulp biedt aan sekswerkers in de regio Eindhoven).
Daarnaast wordt momenteel het Sekswerkbeleid herontwikkeld. In dit beleid wordt gestreefd naar een beheersbare vergunde sekswerkbranche.
Uitgangspunt:
Door regulering van de sekswerkbranche wordt beoogd om sekswerkers te beschermen, misstanden te verminderen en de openbare orde en veiligheid in de woon- en leefomgeving te waarborgen. Bescherming in de zin van waarborging van de mensenrechten en van gezondheid en veiligheid van sekswerkers. Sekswerkers worden gezien als een kwetsbare beroepsgroep binnen de dienstverleningssector die kampt met stigma en beroepsspecifieke risico’s met betrekking tot bijvoorbeeld veiligheid en gezondheid.
Onderzocht wordt of de bestaande instrumenten behouden kunnen blijven en/of dat zij een nieuw jasje nodig hebben. In het proces zullen afgevaardigden van de branche, inwoners, maatschappelijke organisaties, overheidsorganisaties en andere belanghebbenden betrokken worden.
2. de nadelen van een vergelijkende verdeelmethode zijn in deze situatie zwaarwegend
.
• Het is lastig om vergelijkende criteria objectief en voldoende onderscheidend te formuleren. De criteria dienen bovendien relevant te zijn voor het te dienen doel. Als de criteria niet onderling consistent zijn met het oog op dat doel, kan dat ertoe leiden dat de besluitvorming niet voldoet aan de voor het evenredigheidsbeginsel vereiste geschiktheid.
Het moet daarnaast duidelijk zijn hoe de verschillende criteria worden afgewogen.
• Een vergelijkende toets vergt relatief veel werk vooraf en brengt hogere kosten met zich mee. Zowel voor de gegadigden die misschien voor niets allerlei ingewikkelde plannen en
gegevens moeten overdragen en voor de gemeente zelf die de vergelijking dient te maken.
• Het motiveren van de besluiten die op basis van de vergelijkende toets worden genomen is erg ingewikkeld en complex in vergelijking met de besluitvorming op basis van een
loting.
Eindhoven, 1 oktober 2024